fredag 24 januari 2014

Simsalabim...

Brandtomten - i förrgår började det låta väldigt mycket, och stora tunga grejer for förbi på vägen. Grynet och jag varnade matte för att gå åt det hållet, så det gjorde vi inte.

Men i går hade dom stora grejerna försvunnit,  och utspridda stod i stället 8 mer vanliga bilar! Undrar vad dom alla gjorde där. Dom såg inte så farliga  ut, så vi ville undersöka.


Oj - vad är det här! - ett HUS!!?? 


Joodå, faktiskt ett hus, hur kan ett helt hus hamna där på en enda dag?? I förrgår. Enda dagen vi inte alls gick åt det hållet.


I dag fanns där bara en enda bil, och det hamras och låter inifrån huset. Men huvaligen, ett sånt jobb dom får med sin tomt!!! Än har vi inte sett något av de som ska bo där. Men de kommer nog dit i vår och sommar. :)


Sen tog vi en ganska lång promenad, och vi blev så trötta att vi la oss att sova både jag och Grynet. Konstigt nog blev matte i stället lite piggare, och satte sig här vid datorn. :)

16 kommentarer:

  1. Åh så spännande! Fast hussen säger att det nog är mycket roligare att bygga på sommaren. Bra att ni håller koll på vad dom gör... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt spännande - men matte har upptäckt något som gör att hon inte skulle vilja byta hus! Inte ens om det stod på vår tomt. :)
      I synnerhet inte just på vintern!! Eller en kulen höstdag. Eller en lite kylig och fuktig sommarkväll...
      Kanske dom som barn skrämdes med sotaren, om dom inte var snälla. :)
      Kasper

      Radera
  2. Sådant där sim sala bim får jag vara med om ibland och nog är det bra konstigt att ena dagen är det en roligt tomt att springa runt på och nästa dag står det ett hus där!
    Idag har min matte varit riktigt trist och badat både mig och Shakira!
    Hon borde jobba på fredagarna, så en annan fick lite lugn och ro!
    Hoppas du får en riktigt mysig fredags kväll med de dina!
    Själv är jag bortbjuden på middag!
    Puss från Melody!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, badat! I sjön är det okej, men inte annars. Hoppas både du och Shakira blivit rikligt och gottigt kompenserade!

      Det där med hus som plötsligt bara står där - visst är det spännande, men jag får ju inte undersöka! Det är världens diken, ett par meter djupa, runt omkring, åtminstone på framsidan. Och otäcka förbudsskyltar och staket...
      HUR kan nån vilja bo så??? ;)
      Kasper

      Radera
  3. Vilket trolleri!!!
    Fint hus ser det ut att bli, och trots moderniteten rätt passande i skogen :)
    Kan dock hoppas ni ska slippa alla bilar och deras farande.
    Men Grynet ska väl ha något att syssla med förstås. (Vakttjänsten tänker jag på då.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huset har ingen skorsten! Och DET behöver man ha här i skogen. Tycker i alla fall jag. Och matte. Men annars ser det ju jättefint ut. Man kan kanske liksom haka på en skorsten själv, så småningom. :)
      Kasper

      Radera
    2. Ingen skorsten????
      Det betyder ju att de varken har öppen spis eller kamin!
      Nä - då får de allt behålla huset.....

      Radera
    3. Man kan förstås bygga en utvändig skorsten, och på så sätt installera en öppen spis/kamin.
      Men åtminstone än så länge kan vi då inte se nån skorsten alls på huset.
      Stackare... ;)
      Kasper

      Radera
  4. Passe deg nå Kasper, plutselig bor du midt i blant MANGE hus som kommer poppende opp om natten ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, det finns redan hus på alla tomter här i skogen. :) Vi hoppas att inget mer litet hus brinner ner, så att där måste byggas ett nytt.
      Det har hänt med tre hus under alla år vi bott här, och det har brunnit i mitt också. Men bara lite, i en vägg. För vi var hemma och kunde släcka.
      Kasper

      Radera
  5. Jo, jo det händer minsann saker i skogen hos dej. Tänk att det går så snabbt att få till ett hus nu.
    Men var är skorstenen? Matte funderar på om de bara tänker gynna elbolaget.
    Förresten behöver jag en kurs av dej Kasper, har kommit på att Balder behöver hjälp med örontvätt. Men nåt blir fel. Slutar alltid med att hela han är dyngsur av min tunga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min matte har också upptäckt det där med ingen-skorsten. Är väl inte standard i såna där färdiga hus.
      Visserligen är huset inte tänkt för permanentboende, men ändå... klart dom kommer ut hit ibland även höst, vinter och vår!
      Ett hus i skogen SKA ha skorsten!!!
      Blöt Balder - hm, du får väl försöka behärska dej. :D Förresten idkar jag inte särskilt mycket öronvård längre, inte sedan Petrus dog ifrån oss. Det var mest han som ville ha det. Maxi ber också om det, man bara ibland. Alldeles för sällan!, jag hinner komma av mig.
      Kasper

      Radera
  6. Ja det hade nog varit betydligt roligare om den flugan befunnit sig i mer tassvänlig längd :)
    Oj, ett hus på en dag... är du säker på att du inte var där och höll pli på arbetarna Kasper? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gång försökte jag fånga en fluga som satt på datorn - blev stort rabalder, om man säger så... ;)
      /Myse

      Både jag och Grynet skällde allt vad vi orkade, på lite avstånd. Tror de blev så rädda för att vi skulle komma närmare (vilket vi inte gjorde den dagen) så att de snabbade på extra mycket för att komma därifrån!! :)
      /Kasper

      Radera
  7. Vad mysko att ett hus kan bara växa upp sådär som hos er !? Lite läskigt ju. Men annars verkar ju du och Grynet ha det gött hemma hos er.
    Det där med flugor, tja brorsan - Hector, han brukar kunna fånga flugor han, men just nu sover de nog för jag har då inte sett någon här ännu i vinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det var förstås ännu läskigre när huset som stod där förut brann ner, till grunden... Bara en tomt ifrån mig.
      Det är lite spännande med Grynet här, nästan alltid är det jättetrevligt. :)
      Första flugan hos mig också, på väldigt länge. Kanske hon sonderade terrängen. Fast rapportera tillbaks kan hon i så fall inte, stackarn.
      Kasper

      Radera