torsdag 12 september 2013

Sista riktiga sommardagarna

Katterian, Kasperian
Nu gäller det att ta vara på dom sista sommardagarna, vi ska visst bara få ett par till. Matte plockar undan stolar och sånt, och lite redskap. Fixar.


Här ligger jag, Myse, utanför min källardörr. Den står alltid på glänt, och jag gillar att vara där inne ibland.

Jag sa åt Filip och Kasper att gå till vedboden i stället, men det ville dom inte.

 
Det var roligare i redskapsboden, matte flyttade in ett par stolar också. Kan ni se mig på båda bilderna? Om ni klickar, förstås.
 
Sen klättrade jag upp i vårt gamla risiga plommonträd
 
Ibland blev det lite läskigt...
 
...och här är jag verkligen ute på tunnaste grenen!
 
 

Det såg så otäckt ut, så Kasper vågade inte ens titta!
Men jag klarade det, lyckades backa och ta mig ner helskinnad.
 
 
Kasper hittade ett gammalt ben, ett jättegammalt, på tomten. (Egentligen var det matte som hittade det åt honom, men han hade i alla fall jätteskoj med det. När inte matte kastade så kastade han själv.
 
 
 Men nu ska vi verkligen gå och lägga oss allihop. Huvaligen, så sent det blev i kväll/natt också. Stackars matte och Kasper, som faktiskt måste gå ut en liten sväng före sängdags. Åtminstone måste Kasper det, stackare, han har ju ingen låda att ta till i nödfall. Som jag har. :)
 /Myse
 

20 kommentarer:

  1. Oj, oj vilka nattugglor ni är! Den där tiden då sover matte och jag vår skönhetssömn och självklart ligger jag på mattes arm och sover!
    Verkar lite väl lite läskigt att hoppa omkring uppe i träden, tur man
    är hund och håller sig på marken!
    I dag ska matte börja tömma krukor för nu har petuniorna tappat
    spänsten! Nog känns det som lite höst när det är dags för sådant!
    Ha det gott!
    Puss till er alla från Melody!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här börjar också förberedas så smått för den oundvikliga och "riktiga" hösten.

      Vi startar vår dag mycket senare än du och din matte, det blir så när min matte aldrig kommer i säng den tid hon tror att hon egentligen vill...

      Klättra i träd - ärligt sagt så är jag ofta avundsjuk på mina katter. Står där med tassarna mot stammen... Fast jag skulle ALDRIG ge mig ut på så där svaga grenar! :)
      Min matte hälsar till din matte! :)

      Radera
  2. Jahaja, så din matte har också börjat nattsudda ? min ligger och läser tills det är kolsvart ute, och då jag har slumrat så skönt, då sliter hon upp mig och sager det är dags att gå ut å pinka ? vilka Jä%¤% rutiner sager jag bara. Då vi kommer tillbaka till Florida ska jag minsann se till att det blir nån ordning på tiderna.

    blötpussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gett upp när det gäller min matte! Hon har varit så här så länge som jag har känt henne! Dvs hela mitt liv. :)
      När hon inte längre tvingades upp på mornarna för att hinna till nåt jobb nån annanstans än hemma, då blev det så här.
      Tror säkert att du får matte tillbaks i vanliga rutiner igen, när ni kommer hem till Florida. Längtar du? Min matte säger att hon gärna skulle göra er sällskap nu. Hon tycker bättre om värme än om kyla. MYCKET bättre! Jag för min del tror att jag gillar båda, dvs kallt ute och varmt inne. :)
      /Kasper

      Radera
  3. Tänk vad jag och matte ska njuta när höstrusket kommer. Det pratas om 30-50 mm underbart svampvatten i nästa vecka!! Och slut på de här dagarna med 25 vidriga plus. Kanske kan bli normalt nu. Kasper matte läste nånstans nylen om återanvändning av tomma märgben. Det går visst att proppa in leverpastej, köttbullar eller annat smarr i dom. Av nån anledning tänkte hon på dej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra kommentarer har visst gått om varandra. :)
      Fast det som du kallar svampvatten kallar jag himmelsvatten! Låter väl vackert. :)

      Absolut att tipset om återanvändning ska vidarebefordras till matte!! SJÄLVKLART!! TACK för informationen!

      Matte suckar lite, nu blir det alldeles snart att plocka fram varmare kläder, bära ved och loggs, äta lunchen inomhus och klä på sig nåt extra när man ska ut. Inte kunna ha dörrar öppna längre varken mot vägen eller tomten.
      Mina katter kan inte komma och gå som de vill. Inte jag heller... Men det är ju tur att i alla fall du och din matte trivs. :) Men lagom till att du väl har klagat färdigt tänker jag sätta igång... :D

      Radera
  4. Ja, man ska verkligen passa på när solen värmer gott än :)
    Vilken klättertalang du har, wow. Det hade jag önskat att jag med hade, för då hade jag ju kunnat sitta där uppe i trädet med dig :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är som Kasper - han önskar också att han kunde klättra.
      Vet inte om det kompenserar, men ni kan i alla fall skälla mycket högre än vi kan jama.... ;)
      Fast lite synd om er tycker jag det är...
      /Myse

      Radera
  5. Visst har ni rätt! Det är matte som fyller år idag!
    Hon hälsar och tackar för gratulationerna! Själv är jag väldigt nöjd med dagen för
    det blev mycket gott till mig! Barnbarn de delar alltid med sig av sin middag och
    sånt gillas!
    Puss från Melody

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, att mattes födelsedag blev så bra för dig också. Klart den skulle bli det, föresten. :D
      Jag TROR att du fick smaka lite av smörfria tårtan också.
      Hoppas förresten du har lika underbart fint sommarväder som jag har!
      /Kasper

      Radera
  6. Ja det gäller att ta till vara de sista varma dagarna. Jag är ute mesta delen av dagen och håller koll på hussen och matten när dom snickrar. Ni har så många mysiga ställen att vara på med dörrar som står på glänt. Vi har köksdörren öppen utom när matten bakar så jag kan ju alltid gå in... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hallå, du har ju din fantastiska uteplats, och så har du en tomt med staket!
      Men jag antar att du precis som jag helst är där matten och hussen är. Dvs i mitt fall bara matten, ju.
      (Även om jag har bl.a. ett "glasrum", så har ju du en koja i vardande! :)
      /Kasper

      Radera
  7. Ben kan man aldrig få för många av...gamla är också bra. Jag skulle önska ett ben om dan, men jag gräver bara ner dom, så det får jag inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar få mina ben inomhus, och jag BRUKAR inte ta med dom ut. Jo, möjligen till altanen, men där kan man ju inte gräva. Jag möblerar med dom i stället, inomhus. Mysigt! :D

      Radera
  8. Ja visst har det varit helt otroligt härliga dagar :) Hoppas verkligen att dom har fel så det håller i sig ett tag till.
    Trist regnigt höstväder klarar jag mig utan.

    Fina bilder på er alla :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som rena bonusdagar hittills, bara att tacksamt ta emot. :)
      /Kaspermatten

      Radera
  9. Underbart spännande dag Myse haft, med klätteräventyr på svaga grenar. Som tur inte såå högt ändå. Dags att passa på med sånt så länge vädret håller sig. Men nu riktigt längtar jag efter regn och några innedagar. Finns mycket att göra inne nu, efter alla lata sommardagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har också laddats för innedagar. Det som är kvar att göra utomhus brådskar inte.
      Däremot finns onekligen en hel del att ta itu med inomhus.
      Jag har börjat med det roligaste - att fixa "gröna rummet". :)
      /Berit E
      PS. Myse hade nog klarat även ett fall, för det rörde sig om mindre än två meter. :)
      Dessvärre har jag sett honom på svaga grenar även på högre höjder.

      Radera
  10. Bra att du Myse höll koll så att er matte packade in sakerna på rätt ställe i boden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, jag har ganska mycket att bestyra, ska du veta! Gillar ju att grejerna finns där jag kan ha ordentlig koll! Dom ska ju kunna tas fram igen i vår!:)
      /Myse

      Radera