lördag 3 december 2011

Bättre sent än aldrig, väl?

Min skrotmatte är urkass! Hon borde tänka mer på hur angelägen jag är att hålla kontakt med mina bloggkompisar! (Jag vet det, säger hon, och till hennes försvar kan jag bara säga att hon skäms!)

Nu har hon i alla fall ägnat en stund åt att låta er få se hur vädret är hos mej! Latmatten - i stället för att skriva själv tar hon till nån sorts automatik...

Vi har hälsat på lite här och där, och haft en del besök  (men inte en enda bild). Och så har det hänt nånting STORT! Eller snarare litet... Min mattes ena barnbarn blev mor i går kväll! (Matte har skrivit lite mer hos sig). Hon vankade av och an här hemma, oroligt, för egentligen var det här för tidigt.

Så nu får min hundkompis Lisa inte bara två katter att ta hand om, hon får en liten människovalp också! Bara valpen får komma hem från BB. :)

Nu stundar frosthalka, så nu har min bil äntligen fått vinterdäck. Det har blåst och regnat, promenaderna har blivit korta. Men när golden Elsa var på väg till postlådan idag fick jag åtminstone busa runt med henne en bra stund.

Kanske ni undrar hur det går vidare med Mysan och mina andra tre katter?

Då kan jag tala om att inomhus går det jättebra. Matte har koll, och Filip verkar ha fattat att nu är det här definitivt även Mysans hem.

Så här såg det ut häromdagen, då var vi inne alla fem. Till och med Petrus.




I dag försökte matte hinna med att fota fyra av oss, vi låg alla och nästan-sov i godan ro framför kaminen. Men när matte kom med kameran hann Maxi nästan smita ut ur bild. Synd, för han låg bredvid mig och nästan-gosade..:) .Filip ligger i en fåtölj, man kan  i alla fall se några av hans rosa trampdynor. Om man klickar på bilden.



Utomhus vågar sig inte Mysan fram till farstubron så länge någon annan katt är där. Mina tre gamla sitter på bron och väntar, när vi kommer hem efter att ha varit borta några timmar.

Matte och jag släpper in dem.

Om Mysan också är ute går matte efter en stund ut och ropar på henne. Sen väntar hon lite. Och ropar igen. Och då brukar Mysan komma springande nånstans ifrån. :)

På natten (mellan ungefär kl 2 och 7) får mina andra katter sova på sina värmedynor i vedbon eller under taket intill väggen på altanen, men Mysan vill matte ha inne på natten. För hon jagas alltid bort från tomten, tyvärr. Filip tycker att både Mysan och Petrus hör hemma på andra tomter än min! Jädrans Filip - men mot matte är han gosigare än gosigast. För det mesta.

Hon är förresten inte dum, hon Mysan. Matte tyckte att hon skulle ut en stund på dagen, samtidigt som jag och matte också var ute och grejsade. Via broräcket tog hon sig upp på värmeloggstraven, och där satt hon och filosoferade.




Snart upptäckte hon förstås att toafönstret var öppet, så hon tog sig in själv.  Smart tjej.. :)







Och så har hon upptäckt mattes duntäcke...

Natti! :)

9 kommentarer:

  1. Smart av Mysan att hitta en egen väg in. Det fönstret blir ju rena rama kattluckan. Skönt att kunna ta sig in till duntäcket på egen tass. Tror att din matte får vara glad att ha fått EN bild med alla fem på. Där har du verkligen full koll på dem när du ligger mitt i centrum... Kramis!

    SvaraRadera
  2. Klart Mysan ville in när det finns så gosiga ställen att sova på som mattes duntäcke :)

    Härlig bild där ni ryms alla fem, mysigt!

    Önskar er en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Ludde - Fortsätter mildvädret så blir ena loggspallen kvar därute hela vintern, till Mysans glädje. :)
    Det förenklar verkligen min tillvaro när dom allihop är i samma rum (vilket dom för det mesta inte alls är).

    Anna med flock - problemet är bara att det där duntäcket är Filips favoritplats också... Och Maxis, men dom två kan ligga där tillsammans. Fast just nu har Mysan valt skrivbordet, så vägen till duntäcekt ligger öppen för Filip. :)

    SvaraRadera
  4. Katter är smarta och värmesökande robotar av högsta grad, hihi. Så där som katterna dina är när kameran åker fram är jag oxå, för jag gillar inte blixten, hihi.

    Taxpussar.

    SvaraRadera
  5. Nämen vad spännande med den där människo valpen. Förstår att matte vankat. Min matte har försökt räkna på fingrarna hur många år det kan ta innan hon får bli mormor. Det ser hon nämligen fram emot.
    Här har det tokregnat idag.. Man vill inte gå ut mer än nöden kräver. Hann en runda i förmiddags innan det blev riktigt busväder. NU håller jag mig inne

    SvaraRadera
  6. Hillman - jag är lite tvärtom - reser mig och går fram till matten och nästan försöker undersöka kameran närmare! Jag är en "motivförstörare", säger hon. Tur att jag inte alltid märker den.
    Att kalla mig "motivförstörare" är förresten en nästan oursäktlig beskrivning. (Hon ångrar sig redan, och skäms förfärligt...)

    Gizmo - nu är vädret här ännu mer läbbigt! Spöregnar, blåser så att loggspresenningen fladdrar och så är det mörkt också. Är så läskigt att till och med Petrus vill stanna inne!!! Och då....
    Förresten hälsar matte och säger att det där med att vara mormor, det är jättemysigt! Och ibland kan det hampa sig så att man blir det fortare än kvickt, liksom... ;)

    SvaraRadera
  7. Grattis till människovalpen!! Vad kul med tillökning i familjen :-)
    Och vad mysigt ni har det hemma hos er och vad skönt att det går bra inomhus. Hoppas Filip bättrar sig lite utomhus med så han inte jagar bort Mysan!! Lite taskig är han faktiskt :-(

    SvaraRadera
  8. Kaper, du är en riktig linslus! Mysan tycks vara en supersmart liten dam. Hon lurar lätt grabbarna. Sitter man högst upp är man en vinnare.

    Mobbare som Filip finns i de flesta flockar. Här är det moster Lappidus som tar den rollen. Skugga är hennes toy-girl och flyr för livet. Men strax är den lilla tillbaka, som om ingenting hänt.

    Oftast sover alla tre, Lappidus, Vittass och Skugga i samma soffa, matte ser på TV från sin soffa och husse får sitta i en stol. Jag har en egen soffa på övervåningen och där har husse och matte också sina duntäcken. Och ingen annan katt får komma hit.

    SvaraRadera
  9. Lilla Maja - Klart jag liksom håller mig framme. Är man ensam hund i flocken så är man!
    Men värsta linslusen, det är faktiskt Mysan. Utan konkurrens!!! Matte har hur många bilder som helst på henne!
    Enda platsen som definitivt liksom hålls för BARA henne, det är pläden på skrivbordet. Filip är där och nosar, men körs obönhörligen ner av matte! Men hon funderar på att lägga nån sorts dyna även på Filips egen privata favvisplats, på en hylla ovanför datorn. För att liksom göra den ännu lite mysigare och mer privat för honom.
    Han får ha sin dumpingla ett tag till, men Mysan är nu utan halsband. :) Tyckte att du skulle veta det. :)

    SvaraRadera