tisdag 26 juli 2011

Åh, vad det är gott med hallon!

Lite skralt med min bloggning för tillfället, och det verkar som om nästan alla har lite annat för sig just nu.

Kan i alla fall berätta att jag och matte hämtade in lite kantareller nerifrån tomten idag.

Av dom ska matte göra en god paj som vi ska åka iväg till Grynets matte med - hon har "beställt" en sån av matte. Där hon ligger hemma och konvalecerar. Grynets matte, alltså, konvalecerar. Vet inte än om vi åker dit på onsdag eller torsdag.  (Grynets matte minns fortfarande den där goda pajen som hon blev bjuden på för flera år sedan...)

Grynet och jag ska också få smaka, har matte lovat. Fattas bara annat...

Vi har plockat hallon också, idag! Finns massor nedanför min tomt, flera hallonsnår där det varit kolonilotter tidigare. Finns svarta och röda vinbär också, men dom är nästan kvävda av alla hallon. Oj, vad dom brer ut sig!

Vi åt oss jättemätta, både jag och matten. I morgon ska matte och jag gå ner igen till hallonen, och då ska matte ha en bunke med sig att plocka i. Jag tänker bara plocka direkt för magen, jag! Mums!!!!


Jag plockar mina hallon själv, är väldigt bra på det. Och då får jag precis dom jag vill ha.


Bilden är inte från i år, för matte hade ju ingen kamera med sig i dag. Därför blir det ingen badbild i dag heller, fast vi fortsatte ner till sjön. På hemvägen hämtade vi upp kantarellbunken, matte lämnade förresten ganska många kantareller kvar i marken.

Förresten tycker matte att jag är lite konstig. Åska och skott är jag ju jätterädd för, men en massa flygplan som dundrar på som bara den, dom bryr jag mig inte om alls! Och en helikopter som med en fasligt dån flög nästan precis över huset flera gånger, den skrämde mig inte heller. Jag blev bara lite arg på den.

Det är väl inget konstigt! Alldeles självklart, tycker jag!

14 kommentarer:

  1. Gillar du också att plocka bär? Precis som jag, tänk vilket par vi skulle bli....

    SvaraRadera
  2. Måste gå förbi våra vildhallon o testa Assar! Han plockade massor av mysko saker här första hösten, men jag minns inte hur det var förra året.
    Jag köpte annars hallon på torget i lördags och det är ju väldigt väldigt gott:)

    SvaraRadera
  3. PS
    Seniliteten...
    Tycker också det är lite konstigt med vad du hoppar högt för! Men jag har faktiskt hört nå'n gång att vana jakthundar kan vara jätterädda för åska och fyrverkerier fast de kan stå bredvid när någon skjuter gevär. Det lär visst handla om olika frekvenser, så'n skillnad som vi människor inte märker. Ibland är ni hundar lite extra mysko alltså:)

    SvaraRadera
  4. Nä, bären får allt växa ifred för mig....det där förstår jag mig inte på. Brudar, däremot, det är jag bra på :-)

    SvaraRadera
  5. Jag och min matte har inga bär på vår tomt.. Vet att matte vill ha det men det funkar visst inte riktigt på vår bergstomt. Flygplans o sånt skrämmer inte mig heller.. Men smällare och åska.. HUGALIGEN... Då bäddar jag helst ner mig i mattes säng, DJUPT under täcket

    SvaraRadera
  6. Oj blev ngt fel tryck här.. Jag är inte alls anonym.. Jag är GIZMO

    SvaraRadera
  7. Nä inte plockar jag själv inte. Nån nytta ska jag väl ha av matte!
    Hon får plocka åt mej.
    Skönt att Grynets matte är hemma igen, hoppas on frisknar till snabbt.
    Mycket sjukdom och elände överallt nu.
    Jag mår inte heller riktigt ok.
    Men det beror på en händelse igår som jag blev upprörd över.
    Matte kör t touch på mej nu

    SvaraRadera
  8. Cruella - jag plockar mina blåbär själv också! Du har väl upptäckt att dom också är väldigt goda. Men hallon är ÄNNU godare, faktiskt. :)

    Eva - vildhallon är ÄNNU godare än trädgårdshallon, även om dom förvildats, säger matte. Har ingen aning, jag gillar hallon överhuvudtaget. Tror att Assar också gör det. Och rädd - nja vi är väl lite olika, vi hundar också... ;)

    Rudi - det ena goda behöver väl inte förskjuta det andra, som man säger. Men alla kan ju inte gilla allt. Men hallon ÄR smarriga - har du provat? ;)

    Gizmo - klart du inte är anonym! Du som badat i sjön också, för första gången. (Jag har ju heller inga bär på tomten längre, tur att det finns nedanför, på "ingens" tomt! Hurra för "allmänningar".)

    Sigge - Grynets matte är klart på bättringsvägen, jag åker dit i morgon och kollar. Med en kantarellpaj...
    Jag förstår att det hände något i går. Ni får gärna mejla om det!

    SvaraRadera
  9. Jag tycker nog att hallonbuskarna är bättre att pinka på. Tänk så mycket som mattarna inte förstår! Hur skulle dom klara sig utan oss??? Lite avis blir jag ju på att du får både Gryn och paj, men bara lite för hussen kokade kycklinghjärtan åt mig idag. han tyckte att jag behöver tröstas lite sa han. Det ÄR väldigt tomt utan matten här... Kramis!

    SvaraRadera
  10. Väldigt intressant att läsa om din tröja, var har du köpt den, vi har ju en kompis som är jätterädd för åskan så den kanske kunde hjälpa henne med

    SvaraRadera
  11. Ludde - jaså du, du pinkar på hallonen! TUR att du inte travar omkring i mina hallonsnår då (hälsar matte och jag håller med).
    Hallon är jättegott, till och med godare än blåbär! Jag till och med HOPPAR efter dom! Ibland.
    Jag förstår att det är riktigt tomt efter matte - tur att hussen åtminstone ger dig kycklinghjärta.
    Men för varje dag som går så är det en dag mindre kvar, tills matten kommer hem! Tänk på det!

    Stella o Doris - matte berättar på er blogg! Så att ni säkert hittar svaret. :)

    SvaraRadera
  12. Hallon är jättegott, det tycker jag med. Just nu plockar vi dem i "vilt" tillstånd när tillfälle ges. Vi har ju gett oss iväg på långresa sedan några dagar tillbaka och det händer en massa kul saker, så jag har inte heller hunnit blogga särskilt mycket.
    men idag regnar det och är rätt lugnt, så idag kikar jag runt lite hos kompisarna !

    SvaraRadera
  13. Jo Heden det är jätteområdet mitt i köpingen.
    Just nu fullt med ett tivoli modell enormt, kommer över 300 försäljare med allt ingen människa behöver ha.
    Blir väl totalkaso hela helgen.
    Lindan även kallad body wrap funkar, men bäst är natruligtvis en riktig thundershirt eller alternativet en t shirt.
    Men jag trillar ur mattes, för övrigt så trillar hon själv ur dom just nu.
    Alltså är det lindan i brist på bättre

    SvaraRadera
  14. Wille - jag ska kika in hos dig, det har blivit lite dåligt med till och med det, senaste dagarna. Skrotmattes fel!!!

    Sigge - Matte önskar att hon också skulle trilla ur sina t-shirts (men det gör hon inte)...
    Här har åskat och blixtrat i eftermiddags, jag har haft thundershirten på mig, har det för övrigt fortfarande.
    Funkade väl sådär - men i kombination med en "lugnmasserande" matte gick det bättre, hon placerade mig sedan på mitt sovtäcke (ett lyckodrag) för där åt jag både märgkex, lite korv och några ostbitar!!
    Sånt har ALDRIG funkat tidigare när det åskat.

    Och så undrar matte om inte en thundershirt skulle vara bra på dig också, t.ex. när du träffar på komonster?

    SvaraRadera