lördag 31 januari 2015

Fototriss - B som i ... ja vaddå? :)

Botten upp - i väntan på morgonens smoothie. Fast då med botten ner. :)



Dessvärre faller blicken samtidigt på detta - kunde vara Blomma, men får stå för Bistert. Bistert öde för en julstjärna.



Lite bus med Kasper, efter smoothien. Bus förstås, men viktigast här är Bollsockan. Som synes ett älskat och välanvänt föremål., Faktiskt den enda leksak Kasper tycker är något att ha. En tennisboll instoppad i en socka.


Så blev mina snabba B-motiv. Borde antagligen letat i arkivet i stället. där finns bl.a. en del blommor, betydligt vackrare än den stackars misshandlade julstjärnan. Bredvid finns för övrigt ett högst levande och fortfarande vackert blommande exemplar. Men där får ni tro mig på mitt ord.
En hop andra - spännande - tolkningar på B... hittar ni här.


Utanför trissen - fast den kunde ha ingått som ytterligare ett  Bistert.
Snön som fallit under natten plogades nyss, och då ser det ut så här vid min utfart. 


68 kommentarer:

  1. Fina trissar och helst Kasper :-)
    Vi fick ca 50 snö sist och vi hade snö sen förr och mer ska det komma/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. 50 cm i ett svep - undrar om vi överhuvudtaget skulle klara det...
      Och visst är Kasper alltid finast. :D
      Berit E

      Radera
  2. SÅ skulle aldrig Matte göra! Hoppas han kommer och snyggar till för så kan man inte ha det! Husse skrev ett "kraftigt" klagobrev på kommunens hemsida och påpekade den synliga oviljan att vinkla "bort" plogbladet framför in- och utfarter. Han fick ett svar att man skulle påpeka för entrepenören (Peab) som är ny för i år detta, men hittills har inget märkts. Fina B-bilder i alla fall. Speciellt på Bollsockan... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har också varit här nu, han Matte. :) Så nu ligger drivan i slänten i stället.
      SMHI spår att det ska komma ytterligare närmare 25 cm snö närmaste dagarna... Tur att Matte inte tar semester förrän i slutet av februari.

      Här vinklas inte bort några plogblad någonstans.Tidigare plogare har varit mycket mer hänsynsfulla!!
      Ludde - bra att husse skriver kraftfullt till kommunen, men kanske du skulle ta och skälla ut dem också!! Dom där från Peab, alltså.
      Kasper

      Radera
  3. Kul infall på B. Bistert, Bus / Eivor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upptäcker just att jag kunnat göra massor av andra trissar på B. Men nu blev det som det blev. :D
      Berit E

      Radera
  4. Självklart så är bilden på Kasper bäst !

    Trevlig helg på er !

    Tassklappar och Nosbuffar

    SvaraRadera
  5. De enklaste leksakerna är ofta de bästa!!
    Och snart är "bistertiderna" slut för snart är det vår!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pipisar avskyr han, och annat bara struntar han i. Utom just bollsockan. :)
      Alldeles strax är det februari - ja, det ÄR allt snart vår. :)
      Berit E

      Radera
  6. Botten upp - brukar ju handla om något helt annat :) Gillar din variant!
    Och blommans bistra slut ... de går samma öde till mötes i det här hushållet ;) men det ska man kanske inte erkänna ;)
    Rolig boll-leksak - den verkar populär.
    Fint trissat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också min variant bättre. :D
      De växter som ska överleva hos mig får göra det på mina villkor. :)
      Och det här exemplaret ställde inte upp... ;)
      Berit E

      Radera
  7. Alltid morsomt med ballisokk :)
    Finn triss.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2015/01/31/fototriss-pa-b/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog inte bara Kasper som gillar boll i socka. :)
      Berit E

      Radera
  8. Det där bistra ödet för julstjärnan känns väldigt väl igen! Så mycket snö! Du får titta in hos mig och kanske få lite vårkänslor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag kommer åt nätet igen så ska jag kika in hos dig. :)
      Vårkänslor behövs!
      Berit E

      Radera
  9. Underbar triss - bra att du inte letade i fotoarkivet!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog en arkivtriss också - roade mig lite i nedkopplt läge. :D
      Berit E

      Radera
  10. Blir riktigt avundsjuk på dina vackra snövyer. Då menar jag inte den här, utan de i tidigare inlägg som jag nu uppdaterat mig på. Här har vi visserligen snö men det töar hela tiden så det finns inget på träden.
    Kanske därför jag trivs bäst inomhus just nu. Livet utanför känns rått och kallt. Och har man som du innekatter och hund som också trivs hemma är livet ganska mysigt :-)
    Hoppas du blivit hjälpt med nätproblemen nu. Så ska man inte behöva ha det nån längre tid. Det räcker så väl med de *vanliga' problemen...
    Orangeriet med apelsinerna är bedövande vackert! Det blir på ett vis ännu vackrare med vinter på utsidan :-) Dem hade jag suttit och tittat på hela dagarna om jag haft sådana...
    Äntligen räckte energin till att lämna en kommentar också... det var värst vad det där gallstensanfallet tog kraft. Aptiten har inte återvänt på rätt sätt, så nu måste jag fråga vilka slags smoothies du gör. Letar idéer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snön på träden har redan hunnit försvinna - och komma igen! Just nu tung och blöt. Märklig vinter, det här. Jag håller mig också gärna inne, men med hund måste man ju ge sig ut ibland. :)

      Ingen som helst bättring med nätproblemen ännu. Snarare tvärtom.

      Mina smoothies - jag gör bara sådana på morgonen, och då är det frukt som gäller. Banan är ett måste, som grund, plus t.ex. päron och en kiwi. Blåbär, hallon, pressad apelsin åker också ner i pytsen ibland.
      En klick yoghurt och lite honung är också obligatorisk.
      Jag vet att man kan göra smoothies på grönsaker också, men på morgonen är det frukt som gäller, för mig.
      Småningom blir det förstås en balja kaffe och en macka. :)

      Jag hoppas du får din matlust tillbaks, att du överhuvudtaget kommer att må bara bättre och bättre.
      Berit E

      PS. Mitt gröna rum - ja, det är jag väldigt glad för. :)

      Radera
  11. Visst har vi finare bilder i arkiven... Men det är ju en fotoutmaning som du löste riktigt finurligt :) Superhärlig triss med färska bilder :) Kasper bilden är helt full av lycka, det synns lång väg hur han gillar den bollsocken :) Morgon Smoothie lät spännande... Vad blandar du i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha. :)
      På morgonen är det frukt som gäller för mig. Banan ingår alltid. Ofta + päron och kiwi. Och pressad apelsin, Lite citron kanske... :)
      (Hallon och blåbär är andra goda varianter till bananen.)
      Plus en klick yoghurt och lite honung. Vatten till lagom konsistens.
      Känns som en för mig välbehövlig kickstart. :) Kan varieras i snart sagt det oändliga, finns mycket trevligt i butikens frysdiskar.
      Baljan med kaffe och mackan får vänta en stund.
      Berit E

      Radera
  12. Ja julstjärnan har nog sett sina bästa dagar;-)
    Lek/kampbilden blir min favorit;-)
    USCH ja för denna blötsnö, det ska ju frysa på
    också och då blir det inte nådigt;-(
    Ha det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snön - tung och blöt faller den just nu utanför fönstret. Näej, det här är inte alls roligt.
      Men det är i alla fall rejält mycket ljusare och dagarna är längre. Alltid något. :D
      Berit E

      Radera
  13. Du hittar då på de märkligaste vändorna i dina trissar! Det gör dem extra roliga! :)
    Äter inte dina katter på julstjärnorna? Den som jag fick till jul bor ute i förstugan. Den gillar inte +8 grader, kan jag meddela...
    Förr vinklade snöplogen alltid undan bladet förbi min infart. Men sedan några år är det bara ett lyckligt minne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katterna äter faktiskt inte på några krukväxter, förr fick ampelliljan minsann känna på små kattänder, men inte numera. De väntar väl på det friska gröna som förhoppningsvis ska spira utomhus även i år.
      Julstjärnor vill verkligen ha det varmt och gott. Jag har sett dem på deras naturliga växtplatser - närmare två meter höga och jättevackra. Bl.a. som häck.
      Det vinklades plogblad även hos mig, för några år sedan. Men det var då det...
      Jag sitter faktiskt här med ännu en triss på B - men bilderna är inte nytagna och jag tror inte jag lägger upp den. Fast den är lite rolig, den också... ;)
      Berit E

      Radera
  14. En rolig fototriss - med väl valda ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett roligt tema med massor av möjligheter. :)
      Berit E

      Radera
  15. Julstjärnan var snyggast och bollen kuligast!

    SvaraRadera
  16. Tycker du fick till kul bilder, speciellt den med hunden.

    SvaraRadera
  17. Härligt varierad triss. Gillar blomman :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, julstjärnornas tid är väl egentligen över nu. :)
      Berit E

      Radera
  18. Julstjärnan ser nästan ut som om jag skulle ha skött den. Fast jag vet ju att hur noggrann man än är så har den ett bäst före datum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här gick liksom ur tiden långt, långt i förtid. :D
      Liksom törstade ihjäl...
      Berit E

      Radera
  19. Vi har ju helt glömt att haka på fototrissen, men roligt att se era bilder :D Bussockor är bra roligt, speciellt att kasta ut i vattnet och som jag får simma ut och hämta tillbaka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än är det ju inte för sent att haka på. :)
      Aldrig att jag skulle ge mig ut och hämta nåt som matte kastar i sjön! Åhnej, kastar hon i nåt så får hon allt hämta det också!!!
      Sån är tuffa jag, hehehe...
      Kasper

      Radera
  20. Kul trissat, den med din hund är bäst :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den. Kasper är alltid bäst, en liten egenhet han har. :D.
      Berit E

      Radera
  21. Nog såg den där julstjärnan ut att gjort sitt, men det har även våra, trots att de inte tappat ett enda blad sedan de ockuperade ett fönster hos oss. Ännu bistrare verkar det vara att få en sådan där snövall framför sin väg. Här är det vitt utanför vår port i kväll, men inte av snö, utan av salt. Fy farao för saltade trottoarer! Inget som små hundtassar mår bra av!
    Puss från Melody

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matte hade nog inte nänts kasta friska växter så där, hade förmodligen låtit dem åtminstone halvdö först ... snacka om skenhelighet...
      Snövallen är bortplogad. En till uppstod i dag, och även den kom Matte med stort M och tog bort.
      Himla tur att han finns!!!
      Kasper

      Radera
  22. En fin triss trots julstjärnan. Lite vatten så kanske den vaknar till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där stjärnan är nog bortom all hjälp. Gör inte så mycket, för nu börjar det bli dags för vivorna! :)
      Berit E

      Radera
  23. Jag tycker du har gjort en helt underbar tolkning! Den första bilden är vacker. Gillar den gröna färgen! Mittenbilden...det ser liiiite torrt ut! ;) Och så klart sötaste vovven med den perfekta leksaken! Ju mera primitivt, enkelt och billigt, desto roligare...det tycker mina katter också! :) Tack snälla för dina fina ord om min triss! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min kommentar hos dig - vill gärna tillägga att det är så roligt att få se riktigt, riktigt fina foton bland alla mer eller mindre mediokra, dvs sådana som mina.
      Ibland lyckas vi riktigt bra, men eftersom jag ser när någon verkligen kan sin sak, så blir jag extra glad när jag hälsar på hos t.ex. dig.
      Det är ändå så roligt att vi alla ryms inom Fototriss ramar. Men är man extra skicklig - ja, då sticker man ut! :)
      Berit E

      Radera
  24. Ja där fick du till det jättebra, tycker jag, med bottnar och busig vovve med bollsocke :D Måste också tillägga att din header, är så himla fin, ser ut som sockrat godis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skojigt tema den här veckan. Nästan så att jag börjar fundera på ännu fler bokstäver - hoppas de också dyker upp. :D
      Beträffande headern tycker jag precis som du - marmeladgodis tänker jag på. :
      Berit E

      Radera
  25. Vilken blandning! Känner igen misshandeln mycket väl;-)
    Å Kaspers leksak är ju mycket kreativ på något sätt tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra återvinning av gamla sockor. :)
      Det har gått åt åtskilliga genom åren. Tror den här får följa med nästa gång tvättmaskinen sätts i gång. :)
      Berit E

      Radera
  26. Underbar triss :) Kasper har en busig blick där i leken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bus med bollsocka - ett favoritbus. :D
      Berit E

      Radera
  27. Härlig triss, snygg blev botten, gladbusig hunden och blomman, ja bister är nog ordet :). Sen lite blågrå hopplogad snö på det. Vi har kritvit vackert drevad snö nu och efter allt skottande kan man glädjas åt det rena fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Massa ny snö har fallit, så nu ser allt orört vitt ut igen.
      Dags att ge sig ut och åtgärda...
      Berit E

      Radera
  28. Kul triss, varierad. Så där brukar julstjärnor se ut hos mig också! Jag gillar att du visar blombilden, den känns äkta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knepiga blommor, de där stjärnorna. Men just den här har dessvärre törstat ihjäl. Nåja - dags för mer vårlika inslag på fönsterbrädorna. :D
      Berit E

      Radera
  29. Trevlig och annorlunda triss och det gillar alltid jag. Du verkar ha samma hand med blommor som jag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. De växter som inte ställer upp på mina villkor, de får liksom skylla sig själva... :D
      Berit E

      Radera
  30. Den här trissen och tolkningarna gillar jag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt. Kul med bokstavstema. Hoppas det "kommer mera"... :D
      Berit E

      Radera
  31. Alltid kul med nya bilder! Vad smart att stoppa in en boll i en strumpa!
    Men visst är det tråkigt att inte plogbilen kan vinkla bladet när de kör förbi!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att nya bilder är roligast, men det stämmer ju inte alltid.
      Jag förstår ärligt sagt inte varför Plogare E inte vinklar bladet. Hans föregångare (och tuffa svärmor) gjorde det alltid.
      Berit E

      Radera
  32. Haaatar att bo på den sida gatan som inte plogas utan får hela den tunga, hårda vallen. Inte tänkte man på sådant när man köpte hus? Nu har jag tackolov en granne med liten plog som brukar hjälpa fram mig, men för tillfället tycks han glömt att svepa förbi min grind ...

    För övrigt tycker jag att din triss är superB, så mycket roligare med oväntade vardagsbilder än en massa vackra blommor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grannar som plogar bort vallar är guld värda! Hoppas din granne kommer ihåg dig igen, väldigt snart. :D
      Talade just med en annan granne här, och vi enades om att ju besvärligare vinter, desto ljuvligare vår! I alla fall känns det så.
      Och tack för vänliga ord. :)
      Berit E

      Radera