torsdag 15 januari 2015

Sladdelände...

Matteria
Ibland blir det bara för mycket. Sladdar, sladdar, sladdar. Trassel, trassel, trassel...

Före:


Den stationära som inte används, med tillbehör...

Efter:


Överblivet - trots att allt, inkl. stationära datorn, fortfarande har ström och fungerar. 


Nu gäller det att fixa till det nöjaktigt även i "mysdatorhörnan" där jag kan sitta och läsa bloggar och se på dator-teve och sånt. Detta provisorium åstadkom jag i kväll, hehehe...
Sigggematte Helena - känner du igen ditt modem. :D

För så är det - i dag med posten fick jag ett nytt modem, och det fungerar faktiskt bättre än mitt gamla. Fast inte som det trådlösa det egentligen är. Men tillsammans med router så gör den min tillvaro betydligt trevligare. Tack snälla!!!

Förresten så uppskattar inte minst Myse nya ordningen på kontoret, för även där sitter jag en hel del med datorn. Men trots det - lite fick jag allt krypa till korset, återställa brevkorgarna så att han fick tillbaks sin sovplats bakom stora skärmen. Vill gärna ligga där, när jag sitter vid datorn och jobbar.

18 kommentarer:

  1. Åh! Så fint det blev när alla sladdarna kom i ordning. Myse har nog allra bästa platsen där bakom skärmen med full koll på matten. Här hemma är ju matte allergisk mot sladdar så husse gömmer så gott han kan. Jag hjälper också till när jag fäller pälsen, för efter ett tag syns inte en enda sladd på golven i alla fall... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har både Filip och Maxi upptäckt den där bakom-skärmen-platsen! Beror nog på att matte placerat stora skrivaren i hyllan vid stationära - där fanns en pläd för katter förut. :(
      Jag tycker nog att matte är ganska egiostisk - eller vad det heter...
      Hihi, tycker du ska visa en bild på hur dina pälsdrivor döljer alla sladdar...
      Kasper

      Radera
  2. Jodå matte känner igen modemet.
    Gör betydligt bättre nytta hos er än i ett skåp här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggar kabelansluten nu.
      Segt det också. Felet finns nog hos antingen Telia eller datorn. Matte misstänker att det dessvärre återigen handlar om datorn. :(
      Kasper

      Berit E

      Radera
  3. När Matte får små utbrott över sladdhögarna kommer husse med buntband och rensar upp och virar runt.När matte sedan ska ha loss en apparat får hon utbrott över att sladden sitter fast i buntband. Enligt min mening borde de där tvåbenta inte ha så många apparater, utan sitta på golvet och klappa oss lite oftare!
    Puss från Melody!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis, att trassla loss något är förfärligt, och sen undrar matte varför sladdar som behöver vara långa alltid är korta och tvärtom.
      Klart dom tvåbenta inte behöver en massa apparater - dom har ju faktiskt oss!!! Som du så klokt konstaterar. :D
      Kasper
      Kasper

      Radera
  4. Det är väldigt skönt att se att Myse har pli på matten! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joodå, efter allt oroligt trampande och kikande över brevkorg och bakom skärmen så var det ju bara att ge upp. Fast jag höll ut i över en timme (jag hade fixat en ny, alternativ liggplats...)
      Berit E

      Radera
  5. Inte får man störa sovplatsordningen heller. Matte gjorde samma sak här, men nej se det gick inte. Det var en sovplats i vardagsrummet som jag använder ytterst sällan men när den försvann ville jag ha tillbaka den bums ;)
    Helt otroligt så snyggt alla sladdar försvann. Det är likadant här, sladdarna bara väller fram överallt. Med så mycket teknologi och allt som finns, varför kan inte mer saker bli sladdlösa, hade liksom varit så bra ;)
    Härlig helg på er alla, massa nospussar :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattar vet minsann inte alltid vad dom gör - men vi klarar minsann att påminna dem!

      Det ser väldigt snyggt ut på skrivbordet nu - men en del har flyttats till "datormyshörnan" och praktiskt taget ingenting fungerar.
      Uppkopplingen är segare än segast, trådlöst fungerar inte, och matte är mer frustrerad än vad som är nyttigt. Det har tagit nästan 10 minuter att få möjlighet att skriva det här svaret - gudarna vet hur lång tid det tar att få det uppskickat till bloggen.
      Tänk Laika, så bra vi hundar har det som slipper bekymra oss!
      Kasper

      Radera
  6. Vilket sladdvirrevarr - känns igen från innan jag hade iMacen, den har smarta lösningar på problemet och dessutom sitter ju hela hårddisken i "skärmen". Desto finare blev det efter upprensningen (typiskt också det där att det blir en hel del över som inte längre behövs! :D ) Kattplatserna är viktiga, de - här väljs alltid samma favoritplatser också, så ändra är ajabaja!

    Tråkigt med uppkopplingen och det inte heller ville sig med det trådlösa modemet. Det blev lösningen för mig när ADSL:n mer eller mindre slutade att fungera. Det finns antennförstärkare att köpa och jag vet i alla fall en som fått mycket snabbare hastighet genom en sådan. Men man ska ta sig för också och det har inte jag brytt mig om att göra, fast det går rätt långsamt här också. Dock räcker det för bilder och text och även informationsklipp på YouTube men jag har för få megabyttor för att titta på film och sånt. Fast det gör jag aldrig ändå, så det gör inget! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är hela mitt hem fyllt av sladdvirrvarr! Fattar inte... :D
      Men gott när det går att reda ut det åtminstone någonstans.
      I dag har jag bl.a. fäst upp en telefonledning kring en dörröppning, i stället för att ha den liggande på golvet.
      Jag kollar heller aldrig film och sånt, utom någon gång när de visas på SVT. Där finns flera program jag absolut vill se, trots att jag ingen dator har..
      Min uppkoppling,nätverk m.m. havererade totalt i går natt. Dagen har i stort sett ägnats åt restauration - inte lätt för en okunnig. En systemåterställning löste en hel del, jag kom åter ut på nätet. Lite grann.Så nu är jag uppkopplad med mitt gamla modem + separat router som placerats högt uppe på en hylla. Ruta ett, alltså..
      Berit E

      Radera
  7. Bra jobbat! Jag har en sladdlåda på väggen bakom skrivbordet.
    Önskar mig en skrivbordslampa, det ska vi allt fixa.
    Mysigt med katt bredvid, här finns det inte utrymme tyvärr.

    Nu har vi oväder igen! Är det Rachel från Irländska sjön som nått oss med oförändrad styrka...MEN nedräkning pågår, dagarna blir längre och snart är våren här :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ibland en katt på varje sida om mig - skrivbordet består av skivor utefter hela väggen. Så plats finns, även om jag är fena på att belamra.

      Klart du ska ha en lampa! :)
      Det blåser en hel del hos mig också, hör hur det susar i träden och viner runt knutarna. Även här i skogen. Men inte konstant, vinden är tydligen väldigt byig.

      Vi är inne på januaris andra halva - så visst närmar sig våren. Tur det åtminstone finns något här i världen man kan lita på!
      Berit E

      Radera
  8. Guldstjärna för det jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, tänk att det GICK att få lite ordning... :D

      Radera
  9. Vad bra det blev efter!! Fy vad man samlar på sig en massa sladdar, tänk vad lätt det hade varit om allt varit trådlöst :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trådlöst är ju bra - när det fungerar. :) Även om jag inte är helt bekväm med alla "strålar" som går igenom både väggar och kroppar.
      Men nog är jag tacksam för både router och mus - betyder flera sladdar mindre precis vid datorn. :)
      Berit E

      Radera