lördag 17 januari 2015

Ser ljuset...

Lägesrapport - i går rasade uppkopplingsmöjligheterna totalt. Allt vägrades. Gamla modemet via kabel direkt in i datorn, Uppkoppling via eget modem och router. Och självfallet genom den Sigges matte skickat.
Säkert pga viss oskicklighet från min sida, men inte enbart.

Systemåterställning i morse redde upp det mesta. Inspirerande - möblerade om sladdar och jack och modem- och routerplacering igen. Hehe, varför göra något halvhjärtat...

Under eftermiddagen och kvällen tilltog frustrationen - jag kollade och såg att Telia har supporten öppen till kl 21. Greppade telefonen och talade äntligen med en människa och inte en automat.

Ojojoj, sa han, jag kollar nu och ser att du haft 47 (eller om det bara var 43) hack och och nerkopplingar de senaste timmarna. Inget fel på din utrustning, vi skickar ut en nättekniker!! 

Närmsta kvarten fick jag två SMS - det första att ärendet lämnats vidare för åtgärd, och ett andra där jag får veta att på onsdag vid lunchtid ska jag ha en fullgod uppkoppling hela dygnet.

Det hoppas jag verkligen!! Men varför har jag inte tagit kontakt tidigare!!??


I övrigt är det halare än halt utanför dörren, men ljuset återkommer så sakteliga! Det känns, även om det ännu knappt syns. Julen är undanstoppad, men den här resten får finnas kvar ett tag till. Riset får så fina ljusgröna skott. Men löparen - nej, den går bort! I morgon.


Undrar om det så här dags går att se På Spåret - ska i alla fall försöka. Längtar till onsdag..

12 kommentarer:

  1. Tja, risken att någon drar fiber till er ute i skogen är väl inte så stor men nu håller vi tassarna för att mätteknikern får ordning på linjerna så både blogg och teve fungerar! På Spåret var inte nån höjdare igår men den finns ju kvar ett tag på Play. Här åkte julen ut på trettondagen och nu har torktumlaren också åkt ut efter 16 års tumlande så gott som varje dag. Tvättmaskinen står ensam kvar i badrummet och bävar för den är lika gammal och matte, husse med hjälp av Råd & Rön ska enas om ett nytt par... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matte såg På Spåret och kunde en hel del som dom inte kunde. :) Och tvärtom också, i ärlighetens namn.
      Fler än på vardagar utnyttjar ledningarna så här dags på helger, så det är rätt segt nu också.
      Tumlare har vi ingen, och tvättmaskinen är urgammal. Men än fungerar den. :)
      Det har faktiskt kommit en broschyr om fiber, kommunen har tydligen bestämt att alla kommuninvånare ska få tillgång till fiber. Men jag tror knappast att tillräckligt många här ute i skogen kommer att vilja ansluta sig, så det blir nog inget av. Minimikostnad ca 22000 kronor, vilket förstås betyder mycket mer om det nu verkligen blir av. Känns inte särskilt aktuellt.
      Lycka till med val av tumlare med tvättkompis! :)

      Radera
  2. Det där med uppkoppling är inte alltid så himla roligt. Vi hade comhem från början och hastigheten var så långsam på nätet att det till slut blev frustrerande. Då bytte vi till bredbandsbolaget men med dom tog det bara två dagar innan hela tv-nätet lade av. Inget de gjorde fungerade, en idé fanns kvar men den idén slog även ut internet totalt. De kunde inte göra mer... Vi ringde comhem igen och lovades en utredning om vi kom tillbaka till dom, vilket vi gjorde och nu, peppar peppar, har det mesta fungerat felfritt, och då bor vi ändå inte ute i skogen. Förstår att du längtar till onsdag :) Hoppas det blir ordning en gång för alla då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man bor som vi är Telia den avgjort bästa leverantören. Trots strul. Jag borde ha provat med kabel mellan dator och modem för länge sedan, och insett att det inte gjorde någon som helst skillnad. Och fattat att det måste vara hos leverantören felet ligger.
      Problemet är att det faktiskt är nån sorts radioskugga där jag bor, men när nu inte ens kabel fungerade...
      Men nu hoppas jag...

      Radera
  3. Hoppas det blir ordning på uppkopplingen efter allt trassel. Hur gick det med På Spåret?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joodå, jag såg På Spåret, Med bara ett par hack ... efter midnatt... :)
      Men det känns inte lika motigt nu, när Telia faktiskt tagit på sig ansvaret.
      Berit E
      Apropå spår - ärligt talat så glömde jag bort den svart-vita utmaningen ända tills i dag. Men ska försöka hänga på den här veckan. :)

      Radera
  4. Sådant där problem har vi också haft flera gånger !
    Fast peppar peppar så har det fungerat felfritt i över 1 år nu :)
    Visst är det härligt när man märker att det dröjer längre o längre innan det mörknar på kvällarna nu !

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej natttuggla. :D
      Nu hoppas jag att Telia fixar det här, så att deras "trådar" räcker till även för oss. Så att det kan fungera felfritt här också.
      Visst, riktigt härligt är det att det blir ljusare och ljusare!
      Natti! :)
      Hela skogsflocken

      Radera
  5. Håller allt vi hittar för att det blir ordning på nätet nu.
    Hoppas verkligen att Felias tekniker löser det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar uppenbarligen om överbelastning, när många surfar drabbas jag som liggande "långt - rentav längst - ut". Ledningarna räcker för min telefoni, men inte för surfning på nätet.
      Låter inte som om det är särskilt enkelt åtgärdat - man jag hoppas verkligen, för det här är eländigt!!
      Och så håller vi tummar och tassar för Siggematte i morgon!!

      Radera
  6. Så friskt du härjar bland dina datorprylar, jag har ingen aaning -bara kör ;-) Går det dåligt ringer jag genast farbror Teliadoktorn eller min alldeles egen , det är nog säkrast så ;-)

    De säger att vintern kommer nu. svårt att tro på men sparken står och stampar av iver!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe - jag också bara kör - så länge det går...
      Jag vill ingen mer vinter ha. Har snön dröjt så här länge kan den lika gärna strunta resten av vintern också.
      Men jädrans vad isigt här är.
      Berit E

      Radera