lördag 18 oktober 2014

Fototriss 277 - Trappor

Triss i trappor förväntas. Blev dock inget utflyktsfotograferande i dag. Alltså bara egna trappor. Lite spektakulära och udda kanske... men visst är de väl ändå trappor. :)

Detta är absolut en trappa. Leder till min källardörr. Jag gillar den, precis så här. :) Hit når nästan aldrig solen, och jag går nästan heller aldrig hit. I alla fall inte många gånger om året, och det syns ju på trappan..



Får en trappa se ut hur som helst? Javisst, om ni frågar katten Myse. När pallar med värmeloggs levererats, då kan man ordna sig en alldeles ny fristad, med egen förstutrappa.



När man just upptäckt bikarbonat och ättika för att få rent och fräscht - då blir man (läs jag) lätt lite överambitiös. Fredagsmyset blev städning! Inte likt mig, kan jag säga. Lördagsnöjet blev en fortsättning på gårdagens övningar. Här en trapp till taklampan - en och annan fluga hade mött sitt öde där.  Bilden är förstås lite manipulerad, bara för att ni ska förstå hur vitt och fräscht allt blir... :D


En väldig massa andra trappor hittar du här.

44 kommentarer:

  1. Härlig tolkning av temat, gillar alla tre bilderna.
    AX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna - man tager vad man haver... :)
      Berit E

      Radera
  2. Källartrappen är läcker men jag tror nog att Myse gillar sin egen förstutrapp bäst... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matte gillar också Myses trapp allra mest - för att den finns betyder ju en väldig massa värme nära till hands och tass. :D
      Kasper

      Radera
  3. Åhh, jag älskar den första källartrappan!! Tänk, om alla trappor var så fina =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, tänk om ... undrar hur världen skulle se ut då... :D
      Berit E

      Radera
  4. Skogstrappan får högsta pris.. även om jag älskar katter (och avskyr att städa).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just för den där avskyn känns mina nyupptäckter så skojiga! :D
      Berit E

      Radera
  5. Härlig trappa i din första bild. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den pryder sin plats, tycker jag också. :D
      Berit E

      Radera
  6. Så olika trappor kan vara! Jag faller direkt för den som är övervuxen av mossa och annat grönt, ser ut att vara hämtad från trollskogen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hämtad från trollskogen - det är ju nästan så det faktiskt är. :D
      Berit E

      Radera
  7. Den mossbevuxna trappen blir min favorit, så läcker
    Städa jag det är nog tid för det här med + att tvätta 17 fönster:-(
    Det vita molnet kan nog också sätta tänderna i ett ben om det behövs HAHA
    Ha en skön söndag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj - 17 fönster... låter rätt jobbigt. :)
      Så många fönster har ju inte jag, men upplever fönstertvätt som ett riktigt hästjobb ändå!
      Tror ni det - att "Vita Molnet" skulle gå till attack vid behov? Låter hoppfullt, hehehe...
      Berit E

      Radera
  8. Gott varierad triss :) De, nästan dolda trappstegen i första bilden är ju extra vackra - mossklädda och allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, mossan pryder ju verkligen sin plats ... :D.
      Berit E

      Radera
  9. Trevlig trapptriss! Den första mosstrappan är superfin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ta till de trappor man har. :D
      Berit E

      Radera
  10. Gillar verkligen den där gamla mossiga trappan. Den har ju varit med ett tag och har nog sett det mesta.

    Blev lite nyfiken på bikarbonaten och ättikan. Hur använder du dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såvitt jag förstår kan man med bikarbonat och ättika klara all städning, utom golv. Ska visst även gå att tvätta i maskin med, men dit har jag ännu inte hunnit. :)
      Prova att googla på "bikarbonat städning", och du kommer att få hur många tips som helst. Jag är redan helfrälst. :) Tänk att slippa alla de olika medlen för än det ena än det andra. Miljövänligt dessutom och säkert också förhållandevis billigt. Jag köpte på mig 3 kilo, hehehe.
      Berit E

      I ett par inlägg nedanför det här kan du se hur det började. :)

      Radera
  11. Vilka härliga trappfoton du fick till utan utflykt!
    Svar: Det är inte på nätet, utan i verkliga livet. En person som
    reagerat mycket starkt emot mig, vilket gjorde mig riktigt ledsen.
    Jag har aldrig kunnat ana att hon hyste några negativa känslor mot mig,
    utan tvärtom. Nu i en tragisk och sorglig situation, visas det ligga
    andra känslor i botten. Inte vad jag behövde, men det gäller att resa sig igen.
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår jag. Är i en förmodligen väldigt lika situation själv. En märklig upptäckt. Svårt att förstå, men bara att inse faktum.
      I mitt fall drabbas dessvärre flera personer.
      Visst lyckas du resa dig! Det finns så mycket du har att vara innerligt tacksam över.
      Berit E

      Radera
  12. Väldigt fina trappfoton :D Speciellt första bilden säger matte. Jag säger andra bilden eftersom Myse är med på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte få matte att visa altantrappen, med mig uppe på altanen, men där gick tydligen mattes gräns. Fast hon har ju visat den förut, ju...
      Jag gillar också Mysebilden mest!!
      Kasper

      Radera
  13. Oj de var trevliga trappor !!! Specielt 1. bilden är vacker !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att det är så fint att tita på gamla rätt förfallna trappor. :)
      Berit E

      Radera
  14. Lite spektakulärt och udda, men en jättefin triss fick du till! Hoppas du städat klart nu och kan njuta av söndagkvällen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju ingen städmänniska egentligen, så hittar jag något som inte är för besvärligt utan går fort och lätt - då är det välkommet.
      Frånsett att Telia och/eller Blogger krånglar, så njuter jag. :)
      Berit E

      Radera
  15. I skönhet vinner nr 1, i djurisk Myseighet toppar 2:an och nr 3 segrar i avdelning gnistrande renlighet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, så fiffigt sätt att klara av en spretig triss. :D
      Tack ska du ha, för mig är förstås nr 2 bäst av alla. Skruttten, som väcker mig efter bara ett par-tre timmars sömn... ;)
      Berit E

      Radera
  16. Som äpple, apelsin o banan tillsammans - en smaklig fruktsallad :-)
    /ej hundägare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sannerligen en kreativ kommentar. :D
      Berit E

      Radera
  17. Den översta trappan leder någonstans. Jag skulle vilja gå där och se var jag hamnar! Fint! Bra trissat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, då ska jag inte förstöra något genom att berätta... ;)
      Ibland får man ta till små nödlösningar i trissen. :)
      Berit E

      Radera
  18. Vilken vackert bevuxen källartrappa. Jättefin bild. De övriga roliga att se och läsa din text till :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl ungefär så det var tänkt... :D
      Berit E

      Radera
  19. Alltid skönt efteråt när man fått ett sånt där städryck! Älskar din källartrappa!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt trevligt och skönt är det efteråt - gäller bara att sluta i tid. :D
      Källartrappan - så blir det när en trappa får sköta sig själv. :)
      Berit E

      Radera
  20. Så härligt trissat! Älskar din källartrapp, mossbevuxen och vacker, och klart kattens trapp räknas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas bara det dröjer innan mossan bokstavligen äter upp trappan.
      Och visst - om en katt säger att en trapp räknas, då gör den det!! :D
      Berit E

      Radera
  21. Smart tolkning av temat! Gillar första trappan, så fint med all mossa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nänns faktiskt inte åtgärda mossan - eller det andra som slingrar sig. :)
      Berit E

      Radera
  22. Den där mossbelupna trappan blir jag avundsjuk på! Den är ett konstverk i sig, ett kulturminne rent av... Åååh...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte så gammal som den ser ut, trappan. :) Ganska sällan använd dock, och jag tycker om den! Bl.a. har Myskmadra och Vinca hittat dit, :)
      Berit E

      Radera