måndag 24 oktober 2011

Nu har mostran åkt hem

Nu är jag ensam i huset, igen (fast med matten och alla fyra katterna förstås). Mostran har gått ut och gått med mig, och hon har gosat. Men matten min - hon har inte bara struntat i datorn de här dagarna, hon har har också struntat i allt vad kamera heter!!

Skrotmatte!!!

Men precis innan min mostra kom tog matten i alla fall ett par bilder här hemma, på tomten. Och nu kan ni jämföra. Två av bilderna är tagna förra året, två är tagna för tre dagar sedan. Alla är tagna på min tomt, på ganska exakt samma ställe!

Det är exakt, på dagen, ett år mellan fototillfällena!






Jag blir lätt nostalgisk - en sån ljuvlig vinter det var förra året! Men matte är lycklig - i morgon kan vi kanske ta oss en tur och plocka trattisar, säger hon... Vaddå trattisar - när vi kunde ha snö att rulla och leka i!!!  Fast jag kanske hittar nån port till Nisse, eller nåt. Vem vet. :)

Jag har varit med mostran ute på tomten och krattat löv - och jag har busat massor med Evert. Han kom med sin husse som ju heter Matte... Blir tydligen lika krångligt i år som förra året. Everts husse Matte har flyttat på stora stenen vid min infart, så i år får han lättare att ploga undan snön, säger han. Min matte med litet m är tacksam. :)

Men jag, jag undrar vad det tjänar till, när det ju inte tycks vilja komma nån snö i år...

Fast det är rätt bra så här också. :)

Dagens Mysa  vill jag förstås också visa - här ligger den latisen på sin soffa och sover, och det tänker Filip också göra. Fullt så här stor är han inte i förhållande till Mysan, men nästan. :)



Fast nog har jag en jädrans skrotmatte som inte tog en enda bild när mostran var här!!!!  Men har man bloggpaus så har man, säger hon...


PS: Den där snön på första bilderna, den försvann inte! Den och all påfyllning blev kvar ända tills i våras!!!

11 kommentarer:

  1. Klart att mostran har gosat och gått ut med dig. Det var väl DIG hon åkte och hälsade på? Hussen har redan klämt på vinterdäcken på bilen, men vi har inte sett någon snö heller. Undrar om man kan se Nisse-spår i snön? Förmodligen bara vi hundar som kan se... Kramis!

    SvaraRadera
  2. Ludde - klart det var MIG mostran framförallt kom för att hälsa på! Jag menar, vi kan ju t.ex. inte tala med varann i telefonen, så då måste hon ju faktiskt komma hit ibland. Fast nu dröjer det länge till nästa gång.
    Matte tänker söla lite med vinterdäcken. Hon kollar SMHI:s 10-dygnsprognos, och just nu inte ens frost i sikte.
    Jag tror inte heller att mattar och hussar kan se Nisse-spår. För det vill nog inte Nisse. :)

    SvaraRadera
  3. Usch, vi vill inte ha nån snö redan!! Vi tycker det är alldeles för tidigt för det.. Det räcker den kommer nån dag innan jul :-)
    Vilken snäll mostra du har som gosat med dig så! Måste varit en jätte härlig och mysig helg ni haft :-)

    SvaraRadera
  4. Du Filip är han hel svart, verkar vara en mjukis kisse men jag kan ju ha feler. Den där snön tycker jag inte vi behöver ännu, vi klara oss braigt utan den. Matten och jag vill inte ha snö förrän till Lucia, det räcker gott och väl, så blir inte vintereländet så långt, hihi.

    Taxpussar.

    SvaraRadera
  5. Låter som du haft en bra helg med mysigt besök :) Kan faktiskt förstå din matte som tyckte att hon skulle ta "riktig" bloggpaus utan kameratvång och annat... kan nog vara skönt ibland.

    Mysig bild på Filip och Mysan där dom ligger och slappar i soffan.

    SvaraRadera
  6. Här är en till som vill ha snö !
    Ja det var en ljuvlig vinter förra året.
    Idag har matte bara tagit ett par bilder, för det är så mulet och grått ute. Men några sköna promenader har vi varit på i alla fall.
    Matte har jobbat hela helgen, så det har legat nere med bloggandet då, för husse "håller inte på med sån't" påstår han. Så dumt va ?
    Men promenaderna de tar han desto hellre. Ha det gott kompis !

    SvaraRadera
  7. Jaaa, fram för mer snö åt hundarna!!! Nu blev jag alldeles snörullsnödig när jag såg dina foton!
    Kul med mostrabesök, sånt har jag aldrig haft.

    SvaraRadera
  8. Emma o Malte - visst var det mysigt i helgen. :) Men snö - jag gillar ju snö! Jättemycket. Men det får inte vara så mycket att jag inte bottnar! Fast matte vill helst inte ha nån alls...

    Hillman - snön dröjer nog verkar det som, till mattes glädje. Både Filip och Maxi är helt svarta sånär som på en liten vit fläck nedanför hakan. Maxis fläck är liiite större än Filips. Dom är mina bästa kompisar, båda två. Men Maxi gosar lite mer med mig, brukar bl.a. tvätta min nos. Antagligen som tack för att jag tvättar hans öron... :)

    Anna med flock - visst var det trevligt! :) Fast jag tycker att matte kunde vara åtminstone liiite mindre lat med kameran. Mina katter, inklusive Mysan, är för det mesta sams. men dom KAN allt bli osams också. Fattar inte varför...

    Wille - Låter väl jättebra med en matte som tar hand om bloggandet och en husse som stormgillar promenader! ;) Ser att ni flyttat - BRA, men det går inte att ladda ner feeds och få uppdatering från nya stället! Måste vara nåt med inställningarna...

    Rudi - mostrabesök är toppen! Men det är ju en massa andra besök också... ;) Men jädrans, vad snön dröjer i år... ;)

    SvaraRadera
  9. Det där vita lappmöglet det ska inte visa sej alls i år säjer jag och matte.
    Två äckelvintrar räcker!!!!!
    Nu ska det vara ljuvlig barmarksvinter istället.

    SvaraRadera
  10. Vi skulle väldigt VÄLDIGT gärna ha snö också!!! Mycket, mycket, mycket, MYCKET bättre än all äcklig och smutsig och dammig och lerig jord som dräneringseländet medför:( Just nu är de precis utanför vår port o man kan inte sätta ut en tass utan att bli helskitig. Och vi sopade upp världens grushög idag, matten och jag...
    Ser väldans mysigt ut med katterna så där! (Min matte påstår hon göran skulle dela plats med dem!)
    PUSS till dig och dem!
    Assar

    SvaraRadera
  11. Sigge - precis som du säger min matte också! JAG däremot vill gärna ha snö - men bara en decimeter eller så! Precis bara lagom att rulla och plöja lite i... Och så lite barmark vid sidan om för matte att ta sig fram på... ;)

    Assar - du förstår att jag är väldigt förtjust i lera också, inte bara i snö! Det är inte matte, men jag har inte det minsta emot att bli helskitig! :)
    Och visst är det helmysigt med katter!

    SvaraRadera