söndag 18 september 2011

Nästan-krypande gäster

Gäster kryper ju inte direkt, men dom får allt huka sig ordentligt när dom ska komma in hos mej. Skojigt att se en massa styrelseledamöter i rad nästan-krypa in.  Fortfarande finns ju Mysangaller för dörren + en extra sluss.

Rätt spännande faktiskt, och dom som kommer verkar ha ganska roligt åt mattes arrangemang. Bra, att dom blir på gott humör innan dom ska börja "möta". Kunde behövas, konstaterar matte.

Själv har jag inte gjort nåt särskilt. Strövat omkring lite i närmsta omgivningen, vädret idag har inte varit så kul. Matte har jobbat en hel del vid datorn.

När hon gör det har jag fullt upp att kolla både henne och alla mina katter. Det börjar bli höst, så dom är inne mera nu. Mysan är förstås inne jämt, men nästa helg, efter återbesök på Animalen, då får hon också gå ut. Och då är det bara att hoppas på att hon vill stanna kvar hos oss och kommer in igen!

Matte och jag har en vattenkanna stående på ett bord på kontoret. Den har Mysan upptäckt. För hon gillar inte att dricka vatten varken ur skål eller från ett fat!


Först kollar hon läget...


...sen doppar hon ner en tass... 


...och sen slickar hon av tassen, noggrant .  


När hon har doppat tassen och slickat några gånger stoppar hon resolut ner hela huvudet! 


Sen övergår hon till att doppa tass och slicka igen - spelar ingen roll om kannan har råkat byta färg...


Hon är kul, men lite knepig. Tycker nog inte att hon riktigt känner mig än. Men hon gillar matte, det märker jag. Och jag vill gärna behålla henne, märker att hon i alla fall börjar bli lite nyfiken på mig. Har till och med pussat mig två gånger, men så blev hon visst lite förskräckt över sin djärvhet, backade och sprang och gömde sig... 

Ja se tjejer...  

Undrar om jag har några hundkompisar kvar, efter det här inlägget. Mysan och Mysan för hela slanten!!!!!!!!! Och så har matte suttit nästan två timmar i kväll med Petrus i knäet! Fast nu har han gått ut och kommer inte in igen förrrän i morgon bitti.

Men så är det här hos mej, tur att jag och matte travar iväg ensamma ibland! Fast - DÅ HAR HON OFTA INGEN KAMERA MED SIG!!!!

Skitmatte, faktiskt!!!!

Å andra sidan fick jag både stekta kantareller och en bit lövbiff till nån sorts rejält mellanmål idag.

I går fick jag ett sprillans nytt märgben.

Och nu har matte lovat mig att jag ska få leta lite godis, innan vi går ut på sena kvällsprommisen.


(Matte har förresten lagt upp flera bilder hos sig från biodlare Niklas invintring av sina bin.)
Ni har väl noterat det nya sättet Blogger visar bilder på. Klicka på en bild, och ni kan antingen titta på hela sviten, förstorad och i en följd eller bara se enstaka bilder genom att enkelt klicka bort förstoringen via det lilla vita krysset i det högra övre, svarta hörnet. 

13 kommentarer:

  1. Så klart du har kompisar kvar!
    I alla fall jag och matte.
    Så klart vi vill veta hur det går för Mysan.-

    SvaraRadera
  2. Hallå! Ludde här! Jag är också kvar! Jag tycker faktiskt att det är rätt kul att få läsa om katterna, för dom katter jag träffat har definitivt INTE pussat mig. Oftast kutar dom iväg istället. Vattenkannor har jag också druckit ur, men jag doppar inte tassarna i onödan. Trevligt att höra att matten intre svälter dig med BARA kulor. Lövbiff med kantareller är ett ordentligt steg i rätt riktning... Kramis!

    SvaraRadera
  3. Sigge - bra att ni finns kvar, då har jag ju åtminstone två kompisar kvar ;) Ser att Luddde också finns, så då är ni ju tre (Ludde har ju dessutom både en matte och en husse, så jag kan ju alltid hoppas...)
    Jag och matte hoppas dessutom att vi kommer kunna fortsätta att berätta om Mysan även nästa vecka...

    Ludde - skönt Ludde, att du också finns! Tur att du också gillar att läsa om katter, för mina är ju en rätt viktig del av mitt liv, och det är svårt att inte skriva om dom då. :)
    Förresten - varför har inte du en egen katt? Skulle du absolut kunna ha! En liten rackare, som är så liten när du får honom/henne att han/hon inte har vett att vara rädd för nån så stor som du. I varje fall inte efter ett par dar.
    Det är jättemysigt att ha katt! Berätta det för hussen och matten! ;)

    SvaraRadera
  4. Jag läser faktiskt också din blogg!! Vi tycker det är intressant att läsa om alla er i er familj :-)
    Men vi måste erkänna att det där var det mest märkliga sätt att dricka vatten på! Vi har då aldrig sett något liknande förr!!
    Vi måste fjäska lite här hemma nu så att vi också blir bjudna på sån pangmiddag som du blivit bjuden på!

    SvaraRadera
  5. Vi blir allt också kvar!!! Alla 4! Oj, förlåt, matten också - 5 då.
    Mysan kunde ha skakat tass med gamle Doglass som levde för länge sedan. Han drack också mer än gärna ur vattenkannor! (Fast direkt med tungan då. Utan omvägen via tassarna...)
    Inte skulle Mysan överge dig och matten? Det skulle faktiskt förvåna men visst blir det lite smånervöst.
    PUSS på er hela gänget!

    SvaraRadera
  6. Malte - Klart jag vet att du läser, och nu tror jag att du tänker fortsätta (hurra, hurra!!!), trots att det blir en del katter här ibland (Ska lägga in en länk till ett Youtube-klipp, så får du se ett ännu märkligare drickbeteende - Filips! Tror filmen bara finns på min gamla nästan-blogg.

    Eva och alla andra i hushållet - härligt att ni finns kvar, fem stycken dessutom. En sån himla massa kompisar jag har!!! Hurra, hurra, för er också! :D
    Det BLIR lite nervöst med Mysan nästa helg, men vi hoppas och tror att hon vill stanna.

    SvaraRadera
  7. Jamen vi då!? Vi finns också och vi diggar Mysan massor, fast mest dig förstås, Kasper. Vattenkannor är till för att drickas ur, fast jag använder inte tassen förstås, bara långa tungan.

    SvaraRadera
  8. Jag vill också tillhöra Dina blogg kompisar, trots att jag bor i England. Gillar att läsa om Dig & 'kissemissarna'. Vi hade för några år sedan en groda som flyttade in i en av vattenkannorna. Försökte flytta den till grannnes fiskdamm men grodan kom alltid tillbaka. Den flyttade ut när hösten kom, förhoppnigsfullt till grannens damm. Kram från London ♥♥♥

    SvaraRadera
  9. Rudi - vicken TUR för mig att du finns kvar trots att det blir en massa Mysan och andra katter här! :) Kan vara nåt särskilt med oss hundar som har egna katter. :) Jag dricker också gärna ur vattenkannor och hinkar och vattenpölar och sånt - men aldrig att det skulle falla mig heller in att använda tassen för att först liksom fiska upp vattnet...

    Kikkan - klart att du tillhör mina bloggkompisar, det gör ju alla som skriver här! Extra kul förresten, att du skriver ända från England. ;) Jag blev bara lite skraj för att det blev för mycket katt hos mej, men det tycks ju funka, det också.
    En groda som vill bo i en vattenkanna - konstigt! Jag har bara en padda under farstubron...

    SvaraRadera
  10. Jag är oxå kvar, fast jag inte är ute så mycket och skriver förstås. Måste ju ha hjälp av matten, för den däringa bokstavsplattan är inte anpassad efter mina tassar, hihi.

    Mysig katt som dricker vatten med tassen, nog har jag hört matten berätta om katter som plockar upp maten med ett klo men inte dricka med tassen, hihi.

    Taxpussar.

    SvaraRadera
  11. Hillman - härligt att du också stannar kvar trots alla katter som finns hos mig. :)
    Tänk om det fanns nåt sätt för oss hundar att kunna skriva/meddela oss direkt med varandra över internet, utan att vara beroende av mattar! Och/eller hussar.
    - DÄR har minsann dom där it-utvecklarna nåt att ta tag i!!!!!

    SvaraRadera
  12. Vi finns kvar vi oxå, även om vi varit borta ett tag. Läser gärna om katter...detta är varelser som jag inte förstår mig på. Men matte älskar katter säger hon!

    SvaraRadera
  13. Cruella - känns bra att jag har hundkompisar kvar även om det blir en del katter i min blogg.
    Varken jag eller matte kan förstå det där med antingen-eller. Alltså antingen hund- eller kattmänniska. Min matte är definitivt både-och! Det tycker jag är bra. :) För jag gillar katter, så hund jag är...
    Och den här nya lilla Mysan är spännande, men hon är fortfarande lite rädd för mig. Fast just det fattar jag faktiskt inte!!

    Kul att du är tillbaks igen. :)

    SvaraRadera