onsdag 31 augusti 2011

Som sekreterare betraktat...

Som sekreterare betraktat är hon inget vidare, min matte. Hon har förstås haft annat för sig, men absolut inget viktigare. Det är som vanligt det här med tvåbeningars konstiga prioriteringar.

 Vi har tagit en del skogspromenader sedan sist. Någon gång hade matte till och med med sig kameran!


En dag hade hon tänkt plocka kantareller.
Hon hittade två stycken!
Men skogen var fin!


Jag ägnade mig åt att äta blåbär. Massor av blåbär!

Grynet har varit här också. Väldigt många tanter kom samtidigt.
Grynet vill ju så gärna sitta i sin mattes knä, hon riktigt inspirerade mig
så att jag placerade mig hos matte i soffan!!
Matte trodde inte sina ögon.
Här är jag och Grynet ute på tomten.




Som ni märker är jag mest intresserad av att sniffa på Grynet,
men hon tyckte tydligen att marken var mest spänande.


Vi har letat kantareller nere på tomten också, men det fanns nästan inga där heller! Men jag fyndade åtminstone en av mina krukor, som hamnat lite fel. Jag lät den ligga kvar.

Sen åt jag nästan upp ett äppelskrutt som matte kastat.

Jag äter inte hela äpplen som ramlat ner, dom bara leker jag med. Spar dom åt rådjuren. Och kanske åt nån älg också, fast i år har jag inte sett någon sån på tomten.

Tror förresten att det håller på att bli höst, katterna börjar stanna inne ibland. Petrus har just lagt sig att sova i "mathyllan", men matte törs inte gå dit med kameran, för då vill han inte stanna kvar inne. Maxi ligger här på kontorssängen och gör sig så lång han kan...

Själv ligger jag i min biabädd. Och om en liten stund ska jag och matte ge oss ut på min sista kissrunda. Eller också släpper hon bara ut mig så att jag får klara mig själv. Ska bli intressant att se vilket det blir. jag anar...

9 kommentarer:

  1. Äntligen fick vi läsa om vår käre Kasperian :-)
    Vi har undrat sååå vad ni haft för er och nu fick vi äntligen veta. Väldigt mysig skogsrunda ni gått och vad roligt att få umgås lite med kompis. En väldigt fin sådan också!!!

    SvaraRadera
  2. Ja du Kasper våra människor är bar odugliga ibland!
    Kantareller är det ju nerlusat av fortfarande io alla fall i mina skogar i hop med de där svarta som är mattes senaste svärobjekt.
    Mysan har idag börjat ägna sej åt att PROTESTERRA, vet inte mot vad, men många pölar har det blivit.
    Måtte hon komma på bättre tankar igår

    SvaraRadera
  3. Se där, Kasper har fått lite pli på sin matte! Kul att se dig och din kompis och din katt!
    Det där med kvällspromenader dom kan allt bli allt från fem meter till fem kilometer beroende på min mattens ork och humör. Man vet som sagt aldrig...

    SvaraRadera
  4. Emma o Malte - va gulliga ni är! :) Hos mig går det mesta sin gilla gång, som det heter. I dag har det åskat - jag var rädd då! Men nu känns det bra igen.

    Sigge - vore jag en svamphund som du så hittade kanske matte också lite mer svamp, nu tittar hon ju mest bara där hon sedan tidigare vet att de finns.
    Men Mysan då - vad har hänt? Matte drar sig till minnes att Filip vägrar kattlådan om den inte är ren, åtminstone nästan-ren. Han sätter sig helt sonika bredvid.
    Nu har ju mina katter kattlåda bara när det är riktigt kall vinter och en massa snö, annars går dom alltid ut.
    Hoppas som sagt att Mysan slutar att göra pölar på golvet! Matte funderar på att komma och hälsa på, någon gång i nästa vecka. Eller näst-nästa. Vi får höras.

    Rudi - Får väl se hur länge pliet håller i sig. :) Men då och då lyckas jag ju faktiskt få hit henne, till bloggen, menar jag.
    I går kväll släpptes jag helt enkelt bara ut på tomten, på egen tass. Men i kväll ska vi promenera, lovar matte. Bra! Och just nu är alla mina tre katter inne och ligger och sover. Samlar sig väl till sina nattliga äventyr, kan jag tro.

    SvaraRadera
  5. Katter kan bli l å n g a, det är väl någon slags kompensation.
    Kantisar har min matte också plockat, idag. Jag fick kill i pälsen precis i ett kantisställe och rullade mig där, det gillades inte.
    Vi har många svampar intill dammen så jag tog ett plask där istället;-) Nä det gillas inte heller något vidare, ibland är dom allt lite jobbiga de där mattarna.
    Tjing från kökssoffehörnet!
    Ludde

    SvaraRadera
  6. Grynet är sööööt!!! Hon kan få hälsa på här också... Fast just nu har A fullt upp med att studera Iris som kränger runt och försöker rulla i fåtöljen:)
    Du får kanske träna dig med Sigge? Här hittar vi bara södersparkade svampar nästan:(( Knäppt folk det finns.
    PUSS!

    SvaraRadera
  7. Skogsfruns Ludde - så är det nog, de kompenserar sig för att dom inte är hundar. Fast egentligen är det ju katterna som bestämmer mest, åtminstone hos mig...
    Jaså, det gillades inte varken att du rullade dej i kantisarna eller badade bland fiskarna i dammen... ;) Petig matte du har... ;)

    Eva - visst är hon söt, hon Grynet! Men det är ju Iris också! Ärligt sagt, säger matte, så BEHÖVER hon inte hitta så väldigt mycket svamp. Hon vill äta några gånger på hösten, men sen är hon rätt nöjd. :)

    SvaraRadera
  8. Jag tycker nog att det verkar bättre med Gryn på tomten än kantareller. Själv är jag inte så intresserad av varken äpplen eller blåbär, men av Gryn!!! Jag träffade en Puli-tik häromdagen, men vågade inte skriva om henne på bloggen, för ingen skulle tro mig om jag berättade hur hon såg ut. Husse tog naturligtvis ingen bild, så därför får det vara en hemlis mellan oss... Kramis!

    SvaraRadera
  9. Ludde - jag håller helt med dig! Helst Gryn! Fast kantarellmacka är ju gott förstås. Men snart kommer nog trattisarna.
    Hihihi, en pulitik - en sån där med tjocka snören till päls... jag vet minsann, men jag lovar att inte skvallra för nån... en hemlis är en hemlis är en hemlis...

    SvaraRadera