söndag 14 augusti 2011

Inget avgörande nytt på kattfronten

Just inget nytt på lilla-gravidakatt-fronten. Jo förresten, lite.

För det första har matte bestämt att jag ska få följa med i fortsättningen, när hon kollar och fyller på lilla kattens matskål. Hon tänker inte sitta där timmavis längre, har äntligen insett att katten inte har en tanke på att komma fram till henne! Borde hon ha insett tidigare tycker jag, hon är en främmande person på den där tomten, och hon har ju sina egna (dvs MINA) katter att lära sig av.

Ingen av dom har någonsin kommit fram till den som kollat av och matat dom när matte varit bortrest. Fast dom som matade mina katter precis som matte hade slagit sig ner i flera timmar på våran altan och haft det skönt.

Matte la en portion i matskålen i morse, och satt där ett par timmar och löste korsord. Sedan gick hon hem. I kväll hade katten inte rört maten. Vi får se hur det ser ut i morgon bitti.

Nu har matte gjort en ny lapp - A4-format - till områdets anslagstavla. Inte någon av hennes bästa layouter minsann, men den SYNS. Och det är huvudsaken. (På tavlan finns förstås både hela namnet och telefonnumret...)


Ingen har hört av sig, men grannens tomt-vid-tomt-granne berättar att hon brukar slänga ut brödkanter och matrester och sånt genom ett fönster, och dit kommer skator och andra fåglar och äter upp det. Det är där hon har sett lilla katten också, några gånger. En gång norpade hon en ostkant.

Matte hävdar att hon drar dit råttor och kanske också både grävling och räv. Men det tror inte grann-grannen på. Så hon fortsätter. Eftersom hon fått låna en av mina kattburar sätter hon nu in maten där - i kväll bl.a. lax. Så jag fattar att mattes torrfoder stod orört.

Det är ju bara det, att grann-grannens matning är lite si-så-där. Ibland massor, ibland ingenting. Och skatorna kan lätt hinna först.

Så matte tänker fortsätta att hålla koll, och mata vid huset där kattens självvalda människovänner bor på sommaren. Jag tänker hjälpa henne. Kattan och hennes eventuella ungar ska åtminstone inte svälta ihjäl. Inte om vi kan förhindra det. Och dom ska få mat som är avsedd för katter.

Och kanske, kanske, kanske, att vi ändå kan ta hand om dem till slut.

Matte är bekymrad, men det får hon skriva om själv.

Själv har jag inte gjort nåt särskilt. I skogen fanns inte kameran med. Och rullbilderna på tomten - ja, dom blev som dom blev... Tyvärr. Ni ser ju...





Det händer vansinnigt spännande saker på min tomt under nätterna och tidiga mornarna! Tror att alla dom där som käkar grann-grannens matrester vandrar vidare över ängen och hoppas hitta nåt här också - men tji får dom!!!

Men härliga spår att rulla sig i, det lämnar dom!
.

8 kommentarer:

  1. Men stackars kissen! Oj, vad vi hoppas att det kommer att sluta bra med henne och ungarna! Snygga rullbilder, Kasper, bara snön som saknas :-)

    SvaraRadera
  2. Verkar bli The neverending story detta!
    Grannens granne verkar vilja ha en massa besök, för din matte har rätt hon kommer att få besök av alla möjliga djur.
    Hoppas på att ungarna är kvar i magen och att lappen hjälper.
    I alla fall att nån vet nåt.
    Men jouren fortsätter.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att din matte gjort en alldeles väldigt bra o tjusig affisch!
    Jag sitter här o undrar om matten din har någon kontakt med familjen som katten verkat ha valt? Kommer de kanske ut i helgen? Eller KAN de komma ut en stund i helgen, öppna och så där så att hon kanske lockas fram? Men det har ju din matte givetvis tänkt på:)
    Vi fortsätter hoppas och be och hålla tummar och tår och tassar. )Möjligen inte P för han är för upptagen med gapande...)
    Rullbilderna är superfina! Fastnade särskilt för den första med en tass så stiligt i luften:)
    PUSS!

    SvaraRadera
  4. Usch vad tråkigt att ni inte fått tag i nån matte eller husse. Men hoppas att katten kommer fram till er snart och lär sig att ni inte är farliga:-)
    Vi har oxå en granne som brukar slänga ut massa olika sorters mat och där har visat sig en hel del olika djur, inte roligt mitt i ett bostadsområde!
    Supersköna bilder på dig som vanligt!!!:-)

    SvaraRadera
  5. Hej blogg-kompis!
    Vi håller alla tassar o tummar att det ska gå bra med kissen!
    Fina skogsbilder!
    Kram från oss!

    SvaraRadera
  6. Det är ju ledsamt med kissekatten men jag är glad att se att du busar på och rullar iaf.
    Själv hade jag kattbesök också.
    Mer om det i bloggen.
    Ha en underbar dag
    Nosbuffar
    Gizmo

    SvaraRadera
  7. Härligt med en fri tomt som alla djur kan komma och gå på. Måste vara väldigt spännande att gå ut och nosa av på morgnarna och hitta nya rullställen. Hussen staketade ju in vår tomt, men det passerar väldigt många som antingen hoppar över eller kan gå obehindrat igenom. även om det är dåligt med riktiga doftrullplatser. Bra att du får följa med på kattjakten, för du upptäcker säkert katten före matten... Kramis!

    SvaraRadera
  8. Rudi - snön kommer, var så säker! Jag övar! ;)

    Sigge - inte en enda respons, varken på den här eller den förra affischen. Det tyder på att hon faktiskt inte ursprungligen hör henmma här i området.

    Eva - familjen är semesterbortrest under tre veckor, kommer sedan ut ett par enstaka helger under hösten. Glad att du uppskattar mitt sätt att rulla. :) Jag tycker också att jag gör det rätt så elegant.

    Emma - vi hoppas förstås också. Dessutom tycker jag det är ett oskick med dom där matresterna (dessutom är det ju förbjudet i bostadsområden). Vill inte ha råttor och räv och sånt precis in på knuten. Det vill nog inte mina katter heller! I varje fall inte räv!

    Bertil - Tack för stöd och tum- och tasshållning. Rullbilderna är tagna på min tomt, som ju alltmer återgått till att vara en ren skogstomt. Inte en enda rabatt kvar länge, och knappt någon gräsmatta heller...

    Gizmo - Jaha, till DEJ kommer katter och sover! Varför sover inte lilla kattan där borta på verandan och väntar på mig? Eller i varje fall på matte? Vi som så gärna vill träffa henne...

    Ludde - jag bara önskar att matte fattade allt jag berättar för henne! Jag vet ju PRECIS vad som har hänt under natten!
    Jag är rätt usel på kattjakt, ska jag säga dig. Bryr mig aldrig om några andra katter än mina egna!

    SvaraRadera