måndag 26 maj 2014

Telias support

Rätt ska ju vara rätt - jag är alltså inte grinig och sur på Telia längre. :) Varför framgår av kommentarerna på förra inlägget.
Trevlig support - och dessutom handfast hjälp - kompenserar en hel del. Mina förbättringsförslag ska jag  delge Telia. Alla har t.ex. inte Facebook.

Nu drar jag och Kasper till sjön!
Bild från i går på goaste lilla barnbarnsbarnet får vänta...

14 kommentarer:

  1. Hm? Inte har JAG fått några kommentarer från Telia på MIN blogg! Fast det är förmodligen för att inte hussen har skrivit vad han tycker! Vi håller med om att Telia verkar inte vilja skylta med sina problem på hemsidan. Skönt att supporten och vädret fick din matte på gott humör igen! Ha det så skönt i solen så ska vi försöka ha det lika skönt på varsitt håll... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt skön dag i dag också, inte så lätt att vara på dåligt humör då. :)
      Inte så lätt att kommentera det som liksom inte skrivits, hehehe, hälsar matte.
      Ha det nu jättefint, allihop!
      Kasper och Kaspermatten

      Radera
  2. Sånt där som problem med mail och liknande är bara för trist. Här har vi comhem och de är ganska duktiga att på kvällstid jobba med vissa saker, som tex nätet...så vi som gillar att sitta sent får snällt låta bli. Inte alltid vidare roligt. Idag har vi däremot suttit ute en himla massa för det har varit så underbart skönt väder. Bara in mot kvällen nu som det börjar bli kallare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteskönt väder har det varit, vi har minsann njutit vi också. :)
      Telias webmail fungerar nästan alltid, men det ÄR irriterande när information inte stämmer eller uteblir.
      Men det var ju i går. :)
      Lite kylslaget ute nu på kvällen, vi har också flyttat inomhus. :)
      Kasper

      Radera
  3. Telia! Hmmm, jo jag kan minsann bidra med ett och annat också. Vi fick vänta 3 månader på att få vår fasta telefon inkopplat. Och det trots att de som bodde här före hade telefon. Efter att matte ohyggligt många gånga suttit och väntat i kön för att för vilken gång i ordningen fråga, när vi skulle få vår telefon inkopplat, skickade de till slut en kille, som kom på att ett träd hade ramlat över någon viktig komponent. De fixade det på 5 minuter och se - äntligen blev vår telefon inkopplat. T-r-e månader, det är inte vad jag kallar service. Grrr, jag får lust att bita dem i benen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jädrans, att det ska va så svårt att bita genom kablar och trådlöst och sånt! :D
      Telia som bolag är en knepig historia - en grej är att man monterar ner det fasta telenätet (för att slippa underhålla det) och hänvisar alla till mobiler och trådlöst. Dels är det många som faktiskt inte tål det, de blir sjuka, dels är det ibland så dålig täckning att inte ens 112 fungerar.
      Hehe, dom kanske hoppades att överhuvudtaget inte behöva koppla in någon fast telefon åt er, hoppades att ni skulle tröttna...

      Om matte behöver använda mobilen här hemma får hon ofta gå ut nånstans på tomten, för vi bor i nån sorts radioskugga.
      Så dom BEHÖVER verkligen ha trevliga personer i supporten...
      Kasper

      Radera
  4. Om Telia hade jag mycket gott att säga ett par dagar! När far dog sa de att jag inte behövde betala för 3 månaders uppsägningstid, men så kom fakturan och där fanns en uppsägningsavgift på 429 kr!
    Efter ett antal samtal gav jag upp och betalade, orkade inte bråka när jag var så ledsen efter fars bortgång.
    Här har vi nu sagt upp den fasta telefonen och kämpar med mobilen som bara har täckning på vissa ställen i huset!
    kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1-0 till Telia! Det är dit de strävar, mot allt färre fasta abonnemang, mot godtagbara skäl att avveckla det fasta telenätet.
      Trådlöst blir billigare, underhållet lägre, lönsamheten större, aktieägarna rikare. Och vi abonnenter blir allt mindre kvalitetsmedvetna.
      Vi byter gladeligen ut krav på ljudkvalitet, säkerhet, sekretess och integritet osv mot ”alltid tillgänglig". Telia gläds. (Jag har alltså själv en mobil, men använder den mest för att skicka och ta emot ett och annat SMS. Och som säkerhet, under bilfärder.)
      Jag vet att jag låter grinig, men jag tycker INTE om den här trådlösa utvecklingen. Inte alls. Jag vill ha ett rejält fibernät. Bättre för både hälsa, miljö- och säkerhet. Men dyrare för företagen.
      I det här perspektivet är naturligtvis dålig information om att e-posten ligger nere ett dygn eller två en bagatell…
      Berit E

      Radera
  5. Telia kan vara bra IBLAND, men min matte hade oftast strul med dom! Vilken tur att det löste sig iaf :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När min matte för några år sedan hade strul med Tele2 fanns Telia som en räddande ängel.
      Iofs sköter de sig hyfsat i detaljer, men i stort ... du får läsa hennes litania här ovanför, svaret till Melody and M.E.
      Och nu i efterhand tycker jag nog att hon överreagerade en aning., om e-posten.. :)
      Kasper

      Radera
  6. Äntligen har jag kommit till sans, såpass att jag orkar kolla bloggar och facebook. Senaste tiden har skallen varit som urblåst...
    Ser att du också lärt dig att kommunicera med Telia via nätet. Tycks gå bättre än via telefon ;-) Knepiga tider...
    Vi måste vara något av ett radarpar... jag har helt nyligen också sagt nåt i stil med dig "bättre usla bilder än inga alls". Fast dina s.k. "usla" bilder var bättre än mina dito, hehe.
    Ser att ni myst i värmen och haft rikligt med hundumgänge. Kul för Kasper och mattar! Är så sugen på att hitta ett eget "tantgäng"... Några har varit på tal helt nyligen, men jag befarar att det fryser inne. Folk har nog inte tid. Och sen blir jag rysligt förtjust i Filips sovplats på stolarna - under bordet. Helt perfekt. Där skulle jag också lagt mig - om jag kunnat.
    Härligt med fasaner i trakten, dem ser vi väldigt sällan här.

    Ikväll var vi på stämma med Nossebro Energi (vår fiberförening, du vet). Fick nu höra att de är Sveriges största fiberförening, med det koncept jag berättat för dig om. Det har glunkats lite om att de är en aning dyrare än närmaste konkurrenterna, men vi fick svar på tal: Det beror på att vi (föreningen) ÄGER all utrustning och bestämmer helt och hållet vilka som ska få tillgång till den, samt att avtalen som tecknas vid start GÄLLER ÖVER TID. Andra föreningar har pressat priser genom att hyra (tror jag) utrustning och omförhandla avtalen efter t.ex. fem år. (Då kan ju priserna öka t.ex.).
    Detta blev en lång kommentar, det senare mer som info för kännedom. HUR har det gått med balsaminerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant det där, att man har koll på bloggar. Jag har sett fler exempel på att Telia går in och kommenterar.
      Jag menar nog att jag överreagerade en smula, men trots allt inte särskilt mycket.
      Det där du skriver om "fiberföreningen" är intressant. Jag har ju vidarebefordrat som du vet, men vet ännu inte om och hur man reagerat.

      Balsaminerna - nu kan jag inte urskilja dem alls, bland all växtlighet. Jag borde förstås ha märkt ut platsen där jag hittade hjärtbladen. Bara att vänta och se.
      Jag sådde en del av de frön jag hade kvar, i en kartong inomhus. De har inte grott, trots att det gått åtminstone tre veckor. Möjligen borde fröna ha stratifierats - tror det heter så. :)
      Kanske jag ska placera några i kylskåpet ett par veckor, sedan lägga dem i blöt något dygn och sedan så en ny omgång...
      Mycket pyssel blir det, hehehe. Men skam den som ger sig, åtminstone om man gör det i första taget. Eller andra, eller tredje...

      Hoppas du hittar eller får ihop ett tantgäng som fungerar. Jag tror att vårt är rätt ovanligt. Ett par nya har kommit och gått, önskade vinprovning (de flesta av oss kör bil till träffarna) respektive mer om näring och hälsa.

      Jag är glad att du kommit upp till ytan igen!
      Händer det något på balsaminfronten, så ska jag berätta. :)
      Men nu, nu går jag till sängs.
      Hade tänkt lägga upp några bilder på bloggen, men nu blev det i stället ett svar, en kommentarskommentar till dig. :)
      Natti!
      Berit E

      Radera
  7. Hej!
    Alltid jobbigt när datorn eller uppkopplingen inte funkar. Har också Telia och väl blivit lite butter på dem någon gång. Men mest fungerar det som det ska. Bra dag vid sjön!

    SvaraRadera
  8. Förra året var hur jobbigt som helst - innan min dåligt fungerande och flera gånger kraschade nya dator äntligen byttes ut (på garantin). Kanske jag blivit aningen överkänslig. :)
    Jag har ingen tanke på att byta internetleverantör, för som du säger, i stort sett fungerar ju Telia bra.
    Ha det gott!
    Berit E

    SvaraRadera