torsdag 4 maj 2017

Vårbestyr

Av uppemot hundratalet lamm lär de flesta få lämna denna gröna, sköna värld inom en relativt snar framtid. De blir ju mat på fat, men de här hinner åtminstone få uppleva en förhoppningsvis skön sommar innan det blir dags.


På stället hopp och studs,,,






Man växer rätt mycket på ett par-tre veckor-


Här hemma öppnas gröna/blå rummet, och altanen fixas för sommarliv. Golvet är oljat, räcket skrapat, ska nu tvättas och sedan målas. Kasper som ogillar förändringar är misstänksam. Varför finns dom där extra brädorna där, förresten luktar dom konstigt. Och en borste - matte, ta bort den!


- Nåja, jag kan väl hoppa över alltihop..

Mycket flytt och bök när golv ska oljas. 


Räcket är favoritplats för en katt som vill ha koll på domänerna. Precis här, där Myse sitter, brukade Petrus också sitta. 





- Jag tror du fixar det här, matte! Blir nog fint här i år också. När du fått tvättat och målat och så...

Och i morgon - fast egentligen är det ju redan idag - hämtar vi hit Gryn. Det blir säkert bra.

Förresten - behövs ett par nya sommarskor?  Kolla priset!
Som hittat, liksom...

14 kommentarer:

  1. Wow! Vilka dojor! Undrar vad dom hade kostat om dom inte varit naggade i kanten ;-)
    Fina fårbilder! Och fina charmiga Kasper. Jag har bara en balkong att vårstäda, men inte satt fart än...
    /g

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan naggar - kanske 299 kronor eller nåt sånt... :D
      Vore rätt skönt med "bara" balkong kan jag tycka ibland. Fast altan är också okej - men så är det ju det där med en stor tomt...
      Berit E

      Radera
  2. Åh! Många Bäritar och Bärtilar hos dig! Nog är de levnadsglada vårtecken alltid!
    Aktiv är du... olja altanen och bökstöka. Måste också men har inte hittat startknappen riktigt än. Myse vet bättre! :D
    Glade Kasper har också rätt inställning. Kvastar och brädor och klet i vägen... va, va, va! Nåja, antar att han sen är tacksam över att slippa braka igenom ruttna brädor...
    Ja, de där skorna slår vi till på genast, haha! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommer att göra succé i Hågahagen, iklädd de där skorna! :)
      Måttligt aktiv är jag, men vissa saker bara måste göras innan jag börjar plantera, möblera och bebo altanen. Annars blir de ogjorda. Så som de blev förra året. Hoppas kunna åtminstone tvätta räckena i morgon.
      Det värsta är inte att göra jobbet tycker jag, det är faktiskt att sätta igång. :)
      Berit E

      Radera
  3. Ojoj! Först tyckte jag att det var Kasper som fått ny frisyr, men sen såg jag nummerlapparna i öronen och förstod att det var små lamm. Lamm är gott! Det är alltid jobbigt när saker flyttas på och man får tänka om hela tiden. Hoppas att matten skyndar sig på att göra altanen färdig så att det blir lugn och ro... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror lite på vädret när det gäller målning - vet inte om matten hinner före nästa "köldknäpp". I morgon/idag ska hon tvätta bort alger och sånt och göra en massa grejs med Gryn.
      Jag gillar inte heller när man ska behöva tänka om hela tiden.
      Jag ska INTE ha ny frisyr, men det ska Gryn få, säger matte. Snart.
      Förresten Ludde - dom där skorna vore väl nåt för din matte. :)
      Kasper

      Radera
    2. Det vore nog inte så bra med såna skor. Då kunde matten tro att det är JAG som naggat dom i kanten...

      Radera
    3. LUDDE!!! Jag kom på nåt! Köp en massa skor, nagga dom och sälj dom med minst 4000 i vinst1

      Radera
  4. For en herlig tid vi går i møte nå. Det blir lange lyse varme kvelder hvor en kan sitte å bare nyte uten å måtte gjøre noe...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en härlig tid. Just nu förbereder vi oss för de där lata, varma, ljusa och sköna sommarkvällarna. Men först måste det ju målas och sånt...

      Radera
  5. Nu har vi hittat hit igen, har varit dålig på att läsa bloggar på sistone... behövde slicka såren lite efter Inas bortgång men vill tacka för din fina kommentar i samband med det.

    Härliga bilder på dom små lammen, så söta! Visst har det varit skönt med lite vårvärme även om det just nu idag är bistert igen. Hoppas allt pyssel med altanen går bra, brukar vara skönt när det är klart.

    Älskar ditt uttryck på sista bilden Kasper <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa du, vårvärmen försvann - nu är här rena vinterkylan. Men halva altanräcket hann jag t.o.m. måla innan kylan slog till. Just nu eldar vi och myser framför kaminen. Men snart får vi nog våren åter.

      Inte kan man bara "stänga av" när man mist en vän. En kär vän. Det övriga nära livet går förstås vidare, och självklart blir bloggvärlden förhållandevis väldigt oviktig! Vore för övrigt ganska förfärligt om så inte vore.
      I kväll orkar jag inte läsa bloggar jag heller, men jag tittar in hos dig i morgon.
      Jag älskar också när Kasper ser ut så där. :) Min fina, fina...
      Berit E

      Radera
  6. Hallå var är ni?????? Har varit så tyst så länge nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är vi. Lite trötta och fundersamma och dessutom upptagna av en massa måsten.
      Vi återkommer!

      Radera