söndag 9 april 2017

Nu har Lilla Gryn nästan-flyttat...

... men två dagar i veckan bor hon hos oss. För då behöver hon skötas om extra, på ett sätt som riktiga matten inte klarar.

Gryns riktiga hemma har verkligen sina fördelar.  :) 



- Skönt med en egen sjö.

- Jag skulle också gärna ha en alldeles egen sjö utanför dörren, men ville ändå helst åka hem!!


Matteria
Kasper saknar verkligen Grynet.. Tittar på mig, tittar runt och sen på mig igen - var är hon, matte??? Varför fick inte hon följa med hem???

Jag misstänker att inte heller Grynet är riktigt nöjd med sakernas tillstånd. Hon var definitivt inställd på att följa med mig och Kasper, jag hörde henne skrapa och krafsa på ytterdörren som jag bad matten stänga bakom oss.

Men hon vänjer sig. Fredag och lördag bor hon här igen, och så ser framtida schemat ut.

För mig känns det väldigt bra. Jag kan vistas ute på tomten utan oro, Kasper håller sig där han ska och lyssnar på vad jag vill. Inga gallergrindar inomhus att hålla koll på eftersom ingen råkar kissa på golvet även om jag tror att vi till sist kom tillrätta med just det problemet.
Fast det är klart jag tänker på och oroar mig för Grynet!! Kommer nya medicin-, behandlings- och boendesystemet att fungera? Om inte, ja då hoppas jag matten lyssnar på veterinären och låter henne somna in.

Hur som helst - i det vackra vårvädret har jag börjat vårstäda tomten. Med Kaspers hjälp förstås. :) Men innan dess, på hemvägen, kollade jag min damm. Inte mycket att kolla minsann. I den ena fanns bara en enda fågel, en ensam knipa.

I andra, större delen av samma damm fanns tre sångsvanar. Ett par och en singel. Alla drar förmodligen vidare.



Vid vägkanten lyser små solar...
...och på tomten har till och med några modiga vitsippor börjat sondera terrängen.  

18 kommentarer:

  1. Det er rart hvor raskt ting blir en vane, god eller dårlig. Alt som ikke er som det var... så går det noen uker så blir den nye tilværelsen en vane.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förmodligen är det dessutom förvirrande när Gryn nu får flytta fram och tillbaks mellan två olika "hemma". Men jag hoppas och tror hon klarar att leva med båda vanorna.
      Berit E

      Radera
  2. Härliga bilder. En knipkull (nåja, det är ju en hane) är fantastiska små kavata ungar att följa. Och svanar... Vill minnas att du skrivit att du haft svanar där.
    Härliga bilder! Hoppas de nya vanorna faller bra på plats för alla. Glad Påsk! till dig och flocken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För många år sedan häckade t.o.m. knölsvanar i fördämningarna. Några år har sångsvanar häckat, ett år lyckades jag komma ungarna nära, bl.a. deras spatserande över vägen mellan dammarna. Året därpå försvann ungarna en efter en, och sedan dess har inga svanar häckat, bara mellanlandat. Nu har singelsvanen dragit, men i går fanns fortfarande paret kvar.

      Än har jag inte vågat ringa Gryn-matten för att fråga hur det går ... kanske gör jag det i kväll...

      Radera
  3. Min förra kommentar försvann visst... Vilket jobb du lagt ner på Grynet och vad hon har dig att tacka för! Jag hoppas att saker ska fungera och jag hoppas att du ska få kunna njuta lite av "lugnet" också, det är verkligen ett pyssel med dessa allergihundar. Det är alltid svårt när man står och väger, vad är rimligt, vad är sjysst mot hunden... Här hemma vet jag inte hur det kommer sluta än, jag tror smärtlindringen hjälper men frågan är om det hjälper tillräckligt mycket, det återstår att se... ännu avvaktar jag. Jag önskar er en fin påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I bättre händer än dina kan Ina inte vara! För hennes del blir allt så bra det bara är möjligt.
      Vad gäller Gryn kan jag bara hoppas att matten både kan och orkar att göra sin del och att det tillsammans med min fortsatta insats fungerar. Jag tänker hämta Grynet i morgon kväll och köra hem henne söndag morgon. Kasper saknar henne!
      Berit E

      Radera
  4. Vi håller allt vi hittar för att detta ska fungera. Måste vara jättekonstigt för Kasper att inte ha Grynet hela tiden nu. Sigrid hon är sällsynt underhållande, inte en tråkig sekund tillsammans med henne. Vi kanske kan ta en gemensam träff framöver Kasper, jag,Sigrid och Ludde. Borde bli många skoj race om inte annat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grynet ska vara hos mig fredagar och lördagar, så kanske att hon också kan vara med. :) Fredagar är kanske enda möjligheten för Grynet och Sigrid samtidigt.
      Matte har letat och nu vet vi - det var den 8 december 2010 som Ludde och jag och Sigge möttes första gången, här hos mig. Adventsparty. :)
      Vore ju kul om vi kunde ses fem hundar, nu snart inom närmaste månaden. Ska kolla med Ludde också. :)
      Kasper

      Radera
    2. Det brukar gå att låna Sigrid även andra dagar, vilket har hänt.

      Radera
    3. Grynet har ett schema (5:2 inte att förväxla med dieten...) för behandling, och det bör hållas hårt. Å andra sidan skulle hon möjligen inte uppskatta ett femhundsmöte nåt vidare. Jag får återkomma.

      Radera
  5. Hoppas att allt slit gör att Grynet fortsätter att må bättre och kan få ett drägligt liv på bägge ställena. Vädret lockar ju inte till så mycket trädgårdsskötsel så min matte håller mest till i köket - vilket uppskattas. Husse vilar sig mest i form eller går ut i regnet med mig. Hoppas ni får en god och glad påsk allihop... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här virvlar en och annan snöflinga i luften. Grynet är här nu ett par dagar, i natt sov vi tillsammans på mitt sovtäcke nedanför mattes säng. Vi tror att det här ska gå bra. Fast matte skulle behöva en lektion i hur man klipper en cocker...
      Kasper

      Radera
  6. Trodde jag svarat här men jag inbillar mig så mycket jämt ;) men även jag hoppas att det kommer att fungera bra. Förstås. Mycket åka blir det men nog blommar sagogrynet nu och Kasper tycker om sin lånesyster också, det märks. Kör försiktigt i påsktrafiken, bara! Hillevi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skiftade till sommardäck i måndags. :( Men har åtminstone inte någon larmlampa lysande. Hålerl tummar för dig!

      Gryn tycks ha klarat de fem hemmadagarna ganska bra, men nu råkar hon minsann ut för både bakterieskölj, droppar, kamning/borstning och försiktigt bruk av sax... Intensivt, två dagar i rad. Men jag tror hon gillar mig ändå. :)
      Kasper och Grynet - fint att se dem tillsammans.
      Vi får se hur det blir. Helt nöjd är jag inte, men en dags intensivbehandling återstår ju.

      Radera
  7. Så gott för dig att pusta ut efter all (kär) möda med Grynet. Hoppas nu det funkar i hennes gamla hem, den stora inhägnade tomten måste förstås underlätta kisseriet.
    Djuren vänjer sig säkert vid nyordningen och allt blir frid och fröjd. Trevlig Påskhelg på er hela gänget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behövde verkligen de här dagarna av utpustning.
      Grynets nästan hektarstora tomt är inte inhägnad, men risken att hon ska försvinna iväg nånstans är så liten att den inte finns. I hela sitt liv har hon varit lös där, det som oroar mig mest är att matten har så himla svårt med både syn och balans. Hon har inte en chans att själv vistas ute och röra sig på sin fantastiska
      Nu raderade jag en massa - men du förstår nog ändå.
      Berit E

      Radera
  8. Jag förstår, hoppas det går bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också. Än så länge funkar det - men visst är situationen jättesvår.

      Radera