tisdag 9 december 2014

Andats ut, och är så tacksam

Supertyfonen Hagupit härjar i Filippinerna - där mitt ena barnbarn befinner sig. På en liten, liten ö i stora havet. Han är dykare. Jag minns oron från förra året, ingen kontakt, rapporter om många tusen omkomna och ännu fler skadade. Fruktansvärda bilder. Jag skrev om det.

Bilderna är förfärliga i år också, ännu en katastrof för landet, men förödelsen trots allt mindre. Liksom dödsfallen.  Årets tyfon går något längre norrut, drabbar mer de norra delarna av landet. Detta märkliga land som består av över 7000 öar!

Den lilla ön är tämligen förskonad. Inte så stora materiella skador, och inga personskador alls.

En annan sak jag är tacksam över är min nya "datormyshörna". Routern når hit och jag behöver inte sitta på en kontorsstol för att vettigt t.ex. kunna se TV i datorn. :)

I sin bia vid mina fötter snusar Kasper, jag sitter skönt - och lyfter jag blicken ser jag det här i stället för en vägg och hyllor med pärmar och annat trist.

I morgon får jag hämta ännu ett specialfoder för Kasper. Det finns tre möjliga. Ett väljer jag definitivt bort, för den förfärliga luktens skull. Det andra äter han just nu med god aptit. Det ska jag/vi jämföra med en tredje variant.

Och så ska jag hämta ett nytt dammsugarmunstycke, finns nu på posten, dvs på Konsum...  Förargligt när ett sånt går sönder när man som bäst håller på att städa. Då är det skönt med nätet och en butik som levererar samma dag!

Har burit in en en hoper loggs igen. Här gäller det att elda för att få slut på dem. :) Varmt och gott har vi det. Kanske ni förresten kan se Myse, som ligger i den ena fåtöljen.

16 kommentarer:

  1. Myse ser ut att ha det förträffligt! Det har ni tydligen allihop inne i stugvärmen. Skönt när det bara är ett munstycke till dammsugaren som går sönder. Sånna kan man ju undvara ett tag utan att det gör så mycket... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joodå, de har det rätt bra, alla katterna. Det har vi nog allihop.
      Det är nåt konstigt med dammsugarmunstycken - verkar programmerade att gå sönder...
      Gör väl inget, dom tillhör definitivt inte livets nödtorft om du fråga mej. :)
      Kasper

      Radera
  2. De där tyfonerna är förfärliga. Förutom rädslan inför dem - vilket intressant jobb han har, barnbarnet.
    Hemtrevligt har du det - det tycker visst Myse också.
    Vad gäller dammsugarmunstycken som går sönder brukar jag säga - "Åh, vad bra - nu behöver jag inte städa just där!" :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra året drabbades ön och dess befolkning oerhört hårt, även båtar totalförstördes. Dock inte riktigt alla, och han inledde ett organiserat hjälparbete. Tur, eftersom myndigheterna och de "normala" och officiella hjälpinsatserna inte nådde fram.
      Men i år tog tyfonen en något nordligare bana, han befann sig "bara" i ytterkanten.
      Men visst var det oroligt.
      Berit E

      Radera
  3. Hög mysfaktor hemma hos er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker vi också. :D
      Men alla mattar ordnar det väl så som de själva (och vi) trivs med.
      Kasper

      Radera
  4. Ja nog är den utsikten betydligt vackrare och mysigare än en massa pärmar :)
    Hoppas det tredje fodret är ickeluktande och smakar smaskens för Kasper.
    Här gick inte bara dammsugarmunstycket sönder, hela dammsugaren gav liksom upp. Men en ny är införskaffad och matte och husse blev båda lika överraskade över hur tysta dagens dammsugare kan vara :) Kanske var dags med en ny ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen var det dags för ny dammsugare hos er - våran är tre år gammal så den håller förhoppningsvis några år än. Även om den "äter" munstycken. :)
      Min mat, Laika, är helt okej. Jag har en massa kilo av den, men ska prova den tredje varianten också, så att jag får välja. Eller så kanske vi kan variera. :)
      Kasper

      Radera
  5. Huvaligen! Skönast när barnen håller sig hemmavid, så man vet var man har dem. Fast de gör ju så sällan som man vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han bor och jobbar där, sedan några år. Och visar inte minsta tecken på att vilja flytta "hem" igen! Tvärtom...
      Så det blir antagligen till att med jämna mellanrum fortsätta oroa sig.
      Berit E

      Radera
  6. Jäpp, ser Myse. Så skönt att "din" ö inte drabbats. Ja, visst är det en märklig nation som består av så många öar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skitväder enligt barnbarnet, och saker flög omkring. Men i år inga allvarligare skador, framförallt inga personskador. Värre var det för ett år sedan.
      Berit E

      Radera
  7. Skönt att den där ön inte drabbades. I de trakterna verkar de inte ha nåt speciellt trevligt väder. Vi ska nog inte gnälla över våra små stormar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tycker liksom olika - en och annan storm får man ta... dessutom gillar det där barnbarnet klimatet - för närvarande 31 grader på dagen och 24 på natten... dessutom tillbringar han en ansenlig tid varenda dygn i vattnet - långt nere under ytan...
      Sigge, har din matte svimmat än?
      Kasper

      Radera
    2. Oj, oj, oj dit ska INTE matte, hon skulle slå ihjäl nån eller nåt ganska omgående med sån äckelhetta.

      Radera
    3. Japp, din matte skulle definitivt ogilla ALLT det där som mattes barnbarn uppskattar så högt. :D
      Kasper

      Radera