onsdag 5 juni 2013

Olika slags dramatik

Nu är det sommar och sol, och då får inte jag passa bilen. Nähä, men jag antar att det är bäst så...

När min dator hänger sig och matten börjar tro att den måste lämnas in nånstans och att allt på hårddisken är förlorat - då kommer hon efter många timmar på att det antagligen finns en support för just den här datorn. Med gamla datorns hjälp så hittade hon den, och två minuter innan dom stängde supporttelefonen för helgen fick hon hjälp. Dom fick jobba på övertid.


I natt var det kattslagsmål en bit från mig. Huvaligen... katter låter fruktansvärt när dom slåss!!  Myse var inne, och Maxi kom också efter en stund. Men Filip...  Det var så oländigt där de tycktes hålla till, och mörkt, så vi kunde inte gå ända fram. Matte ropade sedan på Filip, men han kom inte och hon sov oroligt. Men i morse kom Filip som vanligt, totalt oberörd och utan minsta skråma.


Vår tomt invaderas av vinbergssnäckor. Matte skriver lite, men den här bilden vill jag också visa. En sorts treklöver...  hur många fler tänker dom bli!!?? Och på altanen lämnar dom slibbiga, rätt äckliga spår. Usch och fy.
 
 
 
Det händer saker här. Det är skönt att leva för öppna dörrar. I dag kom både Elsa och Lady ner på min tomt ett tag, för att hälsa. Det var skoj. Men deras matte respektive husse ville veta om min matte visste nåt om den polishelikopter som flög över oss häromnatten, och tydligen landade på den andra ängen. Vi visste inget, och hade trott att det var en ambulanshelikopter.
 
Och så undrade dom om vi visste nåt mer om händelsen när en person  hittades inuti en bränd bil på en skogsväg nära oss för någon vecka sedan. Polisen har visst ännu inte identifierat den döda personen. Eller gripit någon.
 
Vi tycker att du ska flytta nu, säger en och annan av mattes vänner. Men jag vill faktiskt inte det.
 
Efter ruskigheterna en bild på mig och Myse. Vi trivs!!!
Och Agapanthusen har fått nio blomstänglar.
 
 
Matte har idkat pälsvård på mig, det måste jag ju också berätta. Hon har klippt massor!! Smutsen rinner av min päls, men när jag badar så här mycket och sen rullar, så blir det tovor! Stora och många. Jag menar att hon begått rena övergreppet!!!
De hade alldeles säkert försvunnit av sig självt. Mattar med piggborste och karda och sax borde förbjudas!!! (Fast jag fick förstås en massa godis under tiden, och idag har hon köpt hem ingredienser till Luddekex!!) 

18 kommentarer:

  1. Det är ju som att bo i en deckare där hos er! Massa spännade/otäcka saker som händer!
    Vi hoppas bara att det håller sig utanför eran tomtgräns så vi slipper oroa oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några gånger har det otäcka hänt precis utanför vår tomtgräns - en gång inne i mitt hus också, när det började brinna.
      Men nu har matte fått både brandvarnare och brandsläckare.
      I själva verket känns det ju rätt idylliskt här, trots allt. Men bilen med den brända personen i hittades faktiskt väldigt nära. Längst bort på "min" skogsväg".

      Radera
  2. Oj, vad här händer mycket hos er Kasper..håller med Malte o Emma, precis som i den värsta deckarboken!
    Vov från grabbarna boys!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sammantaget, när man börjar tänka efter så har det hänt en hel del grejer här under årens lopp.
      Men vi känner oss ändå ganska trygga. Och trivs. :)

      Radera
  3. Vet du Kasper, jag måste berätta något ganska jobbigt.... De där tovorna försvinner inte av sig självt, de tovar bara till sig ännu mer och blir jobbiga att ha till slut. Min matte missade en gång en tova som jag lyckades få mellan trampdynorna och till slut började jag halta och då, när matte började känna och klämma märkte hon tovan som hon fick raka bort. Det var en befrielse.
    Nog verkar det hända en del grejer där borta, men då säger vi som så att det ju faktiskt händer sådant på många ställen. Jag förstår att ni trivs, de skulle vi med göra för det ser så himlans mysigt ut hos er :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har förstås rätt, det händer en massa saker även på andra ställen. Fast en del händelser under årens lopp har faktiskt inte känts okej. Fortfarande blir matte aningen skärrad när hon hör helikoptrar över oss...
      Men visst trivs vi här, trots allt.

      Jaså, du säger att tovor ska få klippas bort. Hrm, men om dom sitter på andra ställen än under tassarna? Är inte alldeles hundra säker på att det gäller samma sak då...

      Radera
  4. Usch vad det blivit livat hos er då. Ja alltså på fel sätt, där du bor ska det vara lugnt, helt på alla andra ställen också. Det där med saxen? Har du kontaktat hundombudsmannen???????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det faktiskt mindre lugnt här än vi skulle önska, jag och matte. Men vi har det ju ändå rätt bra. (Fast bortersta delen av "skogsvägen" är avspärrad.)

      Nej, än har inte hundombusmannen kontaktat, men jag jobbar på det!! Ska bara hitta rätta och mest effektiva formuleringarna...

      Radera
  5. Min matte tycker att det låter lite för mycket deckare hemma hos er! Hon är ganska skraj av sig och har nästan ögon i nacken när vi är ute och går! Men hon har ju lilla mig som vakthund så jag förstår inte varför hon någonsin ska behöva oroa sig.
    Puss från Melody

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din matte underskattar definitivt dina vakthundsegenskaper!!!

      Min matte bor "ensam" här i skogen (fast hon ÄR inte ensam, hon har både mig och katterna.)
      Hon tycker inte att det är otäckt, och börjar nästan bli van nu med att det bankar på dörren mitt i natten... Då har det alltid varit någon eller några som verkligen behövt hjälp.

      Just nu letar vi efter ett bortsprunget får med lamm...

      Radera
  6. Nog är det väl tur att hon har dig i alla fall! Det är nog inget som undgår dig om det händer för nära. Skönt att inte dina katter är ute och slåss på nätterna även om dom inte håller sig inomhus. Hoppas nu att supporten har hjälpt din matte så hon klarar sig själv nästa gång den hänger sig. Det kanske är dags för en extern hårddisk där hon kan spara det viktigaste... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det tur att hon har mig! Vi är helt ense! :)

      Matte klarar den där typen av "datorhängning" själv nu. Att det överhuvudtaget hände berodde säkert på att hon försökte ge flera kommandon på en gång, samtidigt som datorn själv kanske höll på med en automatisk säkerhetsuppdatering eller nåt liknande.

      Hon har en extern hårddisk, det gäller bara att fortlöpande spara ner vad hon gör.
      Hon borde lärt sig att komma ihåg det bättre, för hon har varit med om ett par rejäla haverier i sitt datorliv. Totalkrascher. Huvaligen!!

      Radera
  7. Sitter och tänker på när polisen hittade en mycket eftersökt man som satt o sov i en bil i era trakter. Hade bott på stadshotellet i G en bit bort om jag minns rätt. (TROR det var samma år som en brand vid järnvägsbron i Björnlunda och Katarina kyrka brann. Mormor o morfar var i Wien, därför har allt blivit lite hopkopplat ;D)

    Så där är snäckorna allt mycket gulligare än när de slåss! Fast de som bråkade var inte ens hälften så stora.
    Katter som slåss låter INTE kul! Här var några för en tid sedan, och då väntar jag mig nästan hitta ngn skadad. (mina inne som vanligt) Skönt att Filip kom hem glad och oskadd!!
    Hörde just att "bästaste G" köpt en utredningsspray med tjära i! Kanske vore ngt för dig? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matte får svara:
      Sovande människor i bilar är helt okej, men "brända rester efter sannolikt en person" är faktiskt rätt obehagligt. Usch ja!

      Utredningsspray med tjära - då bleve allt Kasper en f.d. vit hund... :D
      Vi får nog fortsätta som vi börjat, jag måste bara vara flitigare med att ta hand om underullstovor i tid.

      Visst kom Filip hem oskadd, men oj så jag oroat mig för Myse igen! Efter ett drygt dygn är han i alla fall hemma igen, och ligger och sover bakom datorskärmen. Gissa om vi har gosat... ;)

      Radera
    2. Rackarkatt!!!
      Han och hans mor har tydligen gett sig 17 på att hålla dig "på tå'na"!

      Radera
    3. Ja, hälsar matte, dom har tydligen det...

      Det är väl sommaren, ljuset och värmen och allt spännande som händer i naturen som gör att utelivet lockar Myse extra mycket. Men som tur är kommer han uppenbarligen alltid hem sedan, och pustar ut...

      Radera
  8. Va bra att datasupporten fugerade!

    Oj vad saker det händer... Läskigt med nerbränd bil, speciellt om det verkar ha varit en människa som omkommit också...hua :(

    Skönt att Filip kom hem oskadd, alltid otäckt med kattslagsmål, framförallt när man inte ser vad som sker.

    Vi önskar er en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur för mig också att datasupporten kunde hjälpa, matte blir så stirrig när datorn inte fungerar!!

      Det är verkligen läskigt med den där bilen. Och uppenbarligen något mystiskt med "resterna av en bränd människa" som fanns där.
      Usch ja, vi har inte gått åt det hållet mer, jag och matte.

      Radera