måndag 8 februari 2016

Hänt i veckan :)

Nu har det blivit ett sånt där långt blogguppehåll igen, men det har faktiskt hänt massor den här veckan. Matte känner sig riktigt bra, tyvärr visar det sig inte i en massa foton på mig. Och vad värre är - hon har varit bjuden på en god lunch hos Eddies och Charlies matte (norska grannen). Jag fick inte följa med!!! Och när matte kom hem kände jag direkt att Eddie hade suttit i hennes knä!!!

Sen har matte träffat tanter hemma hos kattmamma Barbro, och då fick jag följa med för att jag skulle få träffa Grynet. Men hennes matte mådde inte bra och måste stanna hemma, så jag var ensam hund och tanterna mest bara pratade. Enda bilden på mig är när jag gör mina behov i Barbros lilla trädgård, men den vägrar jag låta matte visa!! Barbros Vite Katt bryr sig inte om mig ett dugg, går bara undan. Och då struntar jag förstås i honom, jag har ju egna katter!

Och nu kommer äntligen lite bilder. Här kan ni se att Filip också vill umgås med räven... Då blir nog Myse lite sur. För när Filip tar hans plats så tar han min. Lägger sig i min bia, alltså. Väldigt ofta. Och då blir ju jag nästan sur!


Tur att jag har Maxi att söka lite tröst hos.  När nu matte inte kör bort Myse åt mig.



Dom är roliga, katterna. När Filip och Myse lekte blängleken för att se vem som först skulle få hoppa upp till maten på hyllan - så tog Maxi saken i egna tassar, hehe, så snopna dom såg ut, både Filip och Myse. Vad hände egentligen...?



I torsdags fanns ett tunt snölager vid sjön, och isen verkar väldigt tjock. 



Matte och kattmatte Barbro åkte hem till Grynet och hennes matte i lördags, för att kolla läget. Ovanpå deras is fanns en massa vatten. Jag var aldrig ute på den, och Grynet hälsade supervänligt på min matte, tiggde av mitt godis - och sen la hon sig i soffan bredvid sin matte och där låg hon. Rörde sig inte en millimeter. Bara sov. Flera timmar. Ville inte leka ens med min matte, som hon brukar. Och så har hon lagt på hullet också, rätt rejält. Hundar ska inte ha deprimerade mattar. i alla fall inte under någon längre tid. Vi ska snart åka dit igen. Som ni ser på bilden så fanns det inte en endaste liten gnutta snö kvar i Laxne..



Vid våra brevlådor finns det tre bänkar. På en av dom satt jag idag och väntade på posten. Den dröjde länge. 

Det finns väldigt gott om brevlådor uppe vid min bom.



'
Enda snön att rulla sig i idag fanns i ett dike bredvid vägen. Lite smutsig förstås, och inte så mjuk och go´ direkt, men man får tydligen inte vara nogräknad så här års. 




Matte vill visa hur det ser ut när hon tänder i kaminen, och dom bilderna visar jag gärna. Jag älskar kaminen, när det brinner i den! Precis som matte. Ni klickar väl på bilderna så att ni ser loggsen. 


Ibland blåser det alldeles enormt, även här i skogen. Som i dag, till exempel.



Matte har hållit på länge med en tröja, av restgarner. Stickad sidledes för att enkelt få ränderna på rätt ledd, det blir liksom bäst så, säger hon. (Fast hon har faktiskt gått ner några kilo, men än är det ett bra tag kvar till tvärrandigt).  När tröjan var helt färdig provade hon den - och sen har den suttit på utom på nätterna.  Tre dagar. En favorit, en riktig varje-dags-tröja i svart, vitt gammalrosa och turkos. Kunde varit vackrare förstås, men så skön! 


Så nu har hon plockat ihop fler restgarner, Visserligen av olika kvalitet men av samma tjocklek. Blir förstås ännu en tröja som stickas på tvären! Hon ska bara köpa till ett hekto vitt garn, då räcker det till en riktig stortröja. Framgår inte, men de blå nyanserna är tre.
Nu har hon allt spårat ur totalt, matten min! Garner... tröjor... ja kära nån... 

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. Visst är det! Många har väldigt långt till sin postlåda - faktiskt ett par kilometer! Det har inte jag. :)
      Kasper

      Radera
  2. Roligt att din matte blir allt bättre. Fina bilder. Har aldrig sett så många postlådor på rad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att alla finns på rad (vägarna inom området är sammanlagt 4,5 kilometer!) beror på att vi har vägbommar. Som helst ska vara låsta. Några är det alltid, vår bom bara ibland. Renhållning, vägunderhållet, ambulans m.fl har nycklar.
      Jag är också glad att matte mår bättre, livet är lite trevligare då. :)
      Kasper

      Radera
  3. Du är så duktig på att sticka! Kan tro att den blev en favorit.
    Det gör mig ont om Grynet, den trogna hunden. Hoppas att hennes matte snart mår bättre.
    Det var då en rejäl postlåderadda! :D
    De blev rejält dragna vid nosen, de andra katterna när Maxi tog saken i egna tassar, haha!
    Du verkar vara frisk och glad igen - det gläder mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är synd om både Grynet och hennes matte, båda mår dåligt. De har verkligen låst sig där. Matten är i själva verket totalt beroende av att ha Grynet tätt intill sig, alltid, klappar och smeker henne ständigt. Och den fina, fina lilla hunden svarar...

      Själv mår jag bra igen, är lycklig över att mörkret viker och att våren kommer allt närmare! Och så är jag lycklig över hela min fyrfota familj. Så mycket glädje ger den mig, och tänk så ofta de olika medlemmarna får mig att skratta. :)
      Berit E

      Radera
  4. Vad härligt att höra att matten din är på benen igen! Härliga bilder på kissarna, kul att få ta del av små vardagsglimtar... tycker man kan ana deras olika personligheter i det som skrivits här genom åren :) Men oroa dig inte kasper vi tycker allt du är finast såklart! Bästa lilla miniatyren :)

    Tråkigt med Grynets matte, det är svårt det där och djuren är verkligen fantastiska och lojala men det kan bli knepiga situationer där människa och djur är beroende av varandra. Hoppas det ska gå bra och vilken tur att ni ändå kan åka och titta till dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligheter är dom allt, mina katter. Jag också, kanske möjligen också matte. :)
      Fast ibland undrar jag om det inte är vi fyrbenta som formar henne... :D
      Kasper
      Men huvudsaken är ju att hon funkar. Fast som Grynet och hennes matte - så funkar ju ingen av oss här hemma. Egentligen är vi not rätt egensinniga, allihop! När jag riktigt tänker efter.
      (Klart jag är allra finast, eftersom jag är Timsens miniatyr!! )

      Radera
  5. Oj! Vilket postlådepanorama! Det måste vara skönt för postiljonen att slippa köra runt i hela området. Tråkigt att Grynetmatten inte mår så bra, men snällt att du och mattarna tittar till ibland. Imponerande att ha en matte som kan sticka på alla håll! Dessutom med restgarn så det blir så gott som gratis också. Den tröjan ser väldigt skön och fin ut. Husse är djupt imponerad. Klart att man inte får vara kräsen om man ska få sig ett snörull när vintern blivit så sommarlik. Nu gläds vi åt att din matte har frisknat till och att det snart är vår. Husse ska köpa någon slags växtbelysning så vi kan börja så lite frön redan nu... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vägarna inom området är enskilda, och så att säga inom lås och bom. Fyra finns, två på vardera sidan om "stora" vägen. Tre är konstant låsta. Matte är glad att lådorna finns just utanför "vår" bom. Perfekt nära.
      Visst är det bra att matte efter ca 25 års uppehåll börjar känna sig hemma med stickor igen. Så pass att hon kan leka lite, och ta tillvara sånt som blivit över. Men sätt henne inte till att slå i en spik - ALLA spikar bara kroknar, när dom får kontakt med min matte!
      Frösådd - inget för min matte numera. Hon har ju i princip lagt ner tomten - och trädgårdslandet inte bara i princip! Det bara inte finns längre.
      Tur att vitsippor och blåsippor struntar i att matte struntar. Fast i just dom struntar hon förstås inte. :)
      Kasper

      Radera
  6. Nu har det verkligen hänt grejer hos dig och sådant är ju alltid roligt. Se vilken fart och fläkt det blir på din matte så fort hon kryar på sig :D Koftan ser väldigt mysig och fin ut, dessutom är det extra snyggt med ränder på längden och inte tvären, men sådana kan man ju aldrig hitta i affären så tur din matte kan sticka sådana :D
    Klart att man ska rulla sig där snö finns, oavsett om den är smutsig eller ej. Jag gör likadant fast här i trakterna finns ingenting kvar, speciellt inte efter det regnväder vi haft idag.
    Det var mig en himla massa brevlådor, hoppas du hjälper matte att hitta er brevlåda i den djungeln.
    Massa nospussar :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har matten börjat med nåt långrandigt blått... lång tid kommer det nog att ta, säger hon. Jag för min del struntar ju totalt!
      Fast det är bra att hon har blivit sig själv.
      Det ska visst bli lite kallare igen, och rentav lite snö, hoppas inte det kommer mycket för då blir nog matte ledsen. De får inte bli för kallt heller, för då kan ju du börja frysa nu när du blivit av med en massa värmande päls!
      Tur att brevlådorna har nummer på sig! :)
      Kasper

      Radera
  7. Skönt att du fått en pigg matte igen. Men stackars Grynet och hennes matte det låter inte alls bra
    Matte påstår att ibland längtar hon efter att sticka igen, men inser att det skulle inte händerna tolerera. Här kom det ett försök till fulvinter i morse, men dt försvann igen som tur var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att mattens händer inte klarar, för det är väldigt roligt säger min matte, dessutom rena terapin!
      Här är det tunt vitt på marken och temperaturen sjunker. Noll grader nu.
      Grynet och matten - trist, men dessvärre kan vi inte göra något åt grundproblemet, bara förströ och distrahera lite, ibland.
      Matte undrar förresten vart din mattemamma ska flytta!
      Kasper

      Radera