fredag 7 augusti 2015

God lunch och säkerhetskopiering

Matteria, Kasperia
Alldeles nedanför min tomt finns ett litet totalt vildvuxet område där blåsippor trivs om våren och kantareller på sommaren och hösten. Det ser ut att höra till min tomt, och ingen har under årens lopp ens närmat sig "mina" kantareller. Numera letar de sig in även på min riktiga tomt. De växer i kolonier, såna här till exempel. Klicka!



Det finns hur mycket som helst, det mesta blir kvar. Jag väljer noga och plockar till dagens lunch. Kasper drar iväg till förvildade hallonen, som växer strax nedanför. Jag följer efter, och tjuvstartar lunchen med dessert, direkt från buskarna. :)  

Mer svamp än så här plockar jag inte, tycker det är gott, men inte alltför ofta. 



En omelett med "smält" schalottenlök, och kantareller som smörstekts tillsammans med lite timjan och salvia för att få bort den aningen unkna smaken, blev delikat. 
Avnjöts i "gröna rummet". Utanför, på altanen, duggregnade det.


Förresten så ser skogsfräken lite rolig ut, när man kommer ner i samma nivå. Som exotiska träd.



Vi har hunnit med en tur till Animalen också, Kaspers matförråd behövde förnyas. Både den speciella basmaten, torrfodret, och "godiset", dvs blötmat  som ska skäras i tunna skivor och/eller små kuber och torkas. Detta specialfoder stinker, men både hund och katter kommer att vara vilda av förtjusning. Inte matte. Det blev inga bilder inifrån, men utanför Animalen fanns blommor som inget rovdjur ätit upp!!




Nåt trevligt med datorn - jag har ställt till det med säkerhetskopieringen. Vet inte hur det gick till, och inte heller vet jag hur jag fick den här externa hårddisken att fungera prefekt igen, den som sköter all säkerhetskopiering automatiskt.  Men fungerar gör den sedan i går. Snällt och vänligt kopierar den allt jag lägger till eller ändrar. Kontinuerligt. Eftersom jag bett den spara en kopia före ändringar, så gör den det. Allt snyggt ordnat, med mappar och allt. Tack och lov för min "lilla blå". Och själva datorn fungerar också, peppar peppar, ta i trä...
Jag kopplar ur den ibland, när jag flyttar datorn. När jag så småningom pluggar in den letar den självmant efter eventuella ändringar och tillägg. Så nu känns livet aningen mindre komplicerat.

12 kommentarer:

  1. Härligt när kopieringar snällt trillar in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter några rätt frustrerande dagar med datorn tycks allt fungera. Känns bara aningen osäkert att inte veta vad som egentligen hänt... :)

      Radera
  2. Hm. Nu hör inte kantarellen till min absoluta favoritsvamp heller - blir så glad när jag hittar annat - men plockar och äter glupskt gör jag ändå. Men "unken smak" har jag aldrig hört dessa gulingar tillskrivas. De smakar... kantarell! Men så i morse plockade jag en del och tänkte på detta vid tillagningen och du har rätt! Fast även jag kryddar på så att den oönskade smaken försvinner. Gärna chili förutom salt och peppar då. En massa crème fraiche. Nu testade jag timjan också och det var ju jättegott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blodriska, champinjon och Karl Johan gillar jag, men blodriskor är nästan alltid fulla av mask, champinjoner vågar jag knappt plocka och alla år hittar jag inte Karl Johan. Visst känner jag igen fler sorter, men eftersom svamp generellt inte hör till min favoritföda, så plockas inte så mycket överhuvudtaget.
      Crème fraiche använder jag ofta, men kantarellerna fick puttra en liten stund extra i vanlig grädde. :)
      Chili har jag inte riktigt kommit underfund med, men har lite både fryst och som pulver. Ska kanske börja prova mig fram. :)
      Berit E

      Radera
  3. Vad du är duktig med din dator! jag åkallar min guru så fort det strular, vad gjorde jag utan honom! Kantisar har du också, här har regnen översvämmat odlingarna, kanhända de står upp senare i höst -en ny skörd att bespetsa sig på.

    Härligt har vi det i grönskan och sniglarna har jag slutat att irritera mig på. Klipper de som är på väg in eller annars korsar min väg.

    Och nu har vi fått sommar igen! Bar å njut :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En guru, den första och bästa, skilde sig från min väninna... så han är borta ur leken. Nästa - ett barnbarn - gav sig iväg till Kanada. Jag har hittat en tillfällig hjälp också, och fått en del tips som jag har i tacksamt minne. Men hade jag följt hans råd till punkt och pricka hade jag aldrig fått den utbytesdator som Asus till sist bestod mig med! Så numera litar jag mest på mig själv och datorernas inbyggda förmåga att "hjälpa sig själva". :D
      Sniglarna - jag bryr mig också bara om de som korsar min väg. Dvs framförallt de som på altanen vill lägga ägg i de urnor som småningom ska få flytta in i glasrummet!!!!
      Härligt med sommarbesök - ja!
      Berit E

      Radera
  4. Skönt att det verkar fungera nu med datorn och duktig är du också som löser sådant :)
    Underbart med så mycket kantareller, den mängden du hittade så lätt gick vi i skogen och letade efter i dryga timmen. Tror vi befinner oss i en icke-kantarellskog helt enkelt ;)
    Mmm, snart luktar det alltså gottis hemma hos er, när allt godis ska torka, hihi. Inte många har godistillverkning på hemmaplan inte :)
    Nospussar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får väl se hur det går med datorn. Helt överens med matte är den fortfarande inte, men den fungerar bra ändå. :)
      I morgon, söndag, tänker matte sätta igång stora godistillverkningen. :) Härligt, för jag får så klart smaka efterhand. :)

      Radera
  5. Lyx att kunna plocka kantareller precis hemma när man behöver dom, pinfärska :) Vilken härlig lunch, enkla rena smaker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag tycker själv att det känns riktigt lyxigt. :)
      Berit E

      Radera
  6. Matte önskar att hon kunde hitta lite Kantareller , för det är väldans gottigt säger hon.
    Skönt att datorn sköter sig !!

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år lär det ju ska finnas kantareller snart sagt överallt! Skicka ut henne i skogen, och be sen att få smaka på resultatet. :) Svampomelett är gott även för katter. :)
      Kasper

      Radera