måndag 7 augusti 2017

Lite "hemma hos", nån sorts axplock...


Blev inget av med säckväv till vita melaminbordet.

Tvättade väven för att få den att lukta mindre säck.

Omöjligt att få väven ens någotsånär slät - hade krävts en rejäl gammal kallmangel. Så det här fållningsjobbet var onödigt.


Hittade ett blått tyg i gömmorna, har tidigare fungerat både som sängöverkast och draperi... Passade precis till en av mina favoritlöpare.


Blev rätt snabbt ett större arbetsbord...

 ...går ju bra eftersom jag så här års helst äter ute på altan eller i gröna/blå rummet. 😃 De två tomatplantorna tänker begåva mig med en hel del körsbärstomater. Gott.



Altanen utanför är till stor glädje. 

Framför lobelian skymtar den här "planteringen" - den är från förra året, lavendel, plättar i luften och  nån sorts (oklippt) silvervinda. Övervintrad i gröna/blå rummet! Ska prova även i år.


I ett hörn står det förra året inköpta olivträdet, snarare busken (ska beskäras) . Det funderar visst på att ge mig oliver även i år. :) 


Agapanthusen är också till glädje, även om den i år bara ger sju blomstänglar.





Kanske någon minns det här båt/badhuset som jag fotat många gånger och i åratal väntat skulle hasa ner i sjön.

Det hasar inte, men är tydligen på väg att implodera. Någon äger det, gräsplätten runt klipps, någon badar där och nyttjar även en eka som dras upp på lilla stranden. (Ingen bild på den i år).


Vi far förbi det ibland, på väg från Gryns hemma. Hon är trimmad igen, den här gången lade jag mig inte i, nöjde mig med att vara chaufför. Här på bilderna hemma i hennes kök och en annan dag med matten på en av uteplatserna. Som vanligt, två dagar hos mig och Kasper, fem hos sin matte.

 

Vi har fått regn! Himlen har verkligen öppnat sig rejält då och då.15 mm släppte den ifrån sig ena dan, 21 nästa, dvs i går.

Myse vägrade lämna regnskyddet under bilen...
...och utanför förstubron bildades en rejäl pöl. 

Krukor med blommor på framsidan är inte att tänka på, de äts konsekvent upp. Blommorna alltså. Tagetesen är enbart lockbete för mördarsniglarna, och de fungerar. Där knipsar jag dem! Sniglarna alltså.

Eldningsförbudet upphävdes häromdagen i Stockholms län, så nu har jag väl ingen ursäkt alls för att inte börja elda mina stora högar. Det är ju inte alltid det blåser. Förresten behöver jag egentligen ingen ursäkt - högarna är ju faktiskt mina, på min tomt... :)

12 kommentarer:

  1. Fint det blev även utan säckväv. Och vilken härlig blomprakt! Svarar här på dina kommentarer på min blogg. Min PC som jag använder till bloggen och har foton på har "uppdaterat" sig själv så jag inte har någon vettig internetanslutning längre... Och Macen, som jag inte fått kläm på än hur komma åt bloggen, har inte möjligheten att kommentera som Anonym (nu skriver jag från mobilen) Roligt att du gillade min text. Vet inte än om det blir fler på bloggen...Gifta sig med chefen låter romantiskt :)
    Besökte dammen förra veckan och såg en kricka med fyra ungar och också en rörhönaunge. Förutom sothöneungen. Har foton. Men oj så skygga dom är - utom sothöneungen som simmar runt ensam och oförtrutet.
    /g

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också datorproblem - som du ser samsas vid fototillfället 2 st på bordet. Ingen fungerar till allt. I en del fall - t.ex. för att kunna kommentera och svara på egen blogg - fungerar ingen av datorerna (med webbläsaren Chrome som i alla andra fall är bäst...)
      Jag har återställt båda en del, men på den ena hjälper det inte.
      Har du provat med återställning till datorns tillstånd före aktuell uppdatering?
      Modern teknik alltså - och på sådan bygger i stort sett ALLT i samhället, numera. Håhåjaja...

      Inte fullt så romantiskt man kan tro - jag var redan gift så alldeles enkelt blev det inte, med skilsmässa och sånt. Men nya äktenskapet höll i alla fall i drygt 16 år...

      Trevligt att du ändå hittade en del nytt liv i dammen. :)
      Berit E



      Radera
  2. Blev jättefint med bordet. Vad mycket regn ni fick. Kom sammanlagt 21 här onsdag till söndag men varje droppe är värdefull. Här har det fallit minst i hela landet enl SMHI. Tänk på att vi fortfarande har varning för skogsbrandfara trots upphävt eldningsförbud (gäller hela Sörmland). Det regn som föll sugs snabbt upp och redan idag var det avsevärt mycket torrare i skogen igen :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog så medveten om att det är torrt i markerna. Och jag skulle överhuvudtaget inte tänka på eldning om jag inte hade en kran med sjövatten (och slang) några meter från eldningshögen.
      Sjön ja - av någon konstig anledning är vattenståndet i den inte alls lågt. Trots att lilla myrområdet bredvid är helt torrlagt.
      Berit E

      Radera
  3. Så koselig det ble hjemme hos deg. Gleder meg til å titte innom hos dere hver gang du har oppdatert. Trivelig med hverdagslivet til både Kasper og Grynet. Virker som dere har funnet en ypperlilg balansegang på hverdagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt gamla bord var/är en klenod, men med stor duk trivs jag gott även med mitt IKEA-bord. :)
      Och barnbarnet är värd klenoden. :D
      Jag tror vi har funnit ett bra "schema" för både Grynet och hennes matte, går bra för mig också. Även om Kasper nog gärna såg att Gryn bodde här alltid verkar även han rätt nöjd. :)

      Radera
  4. Vilken blomsterprakt! Så vackert ni har det! Arlo hälsar och tackar för omtanken. Svansen höll bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så himla bra att svansen klarade allt vattenrejs!
      Blommor på tomten funkar inge bra här, så matte satsar på altanen... :)
      Kasper

      Radera
  5. Hussen säger att ni har sju stänglar mer än vad vi har på våran Agapanthus. Jag tycker att den där blå duken passar bra. Förmodligen bra mycket bättre än säckväven hade gjort... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, "Kattmamma Barbro" har minsann hittat ett tyg i säckvävsfärg som hon gett till matte, så ibland blir säkert bordet ändå brunt. Fast med en löpare ovanpå. :)
      Så himla roligt att se att ni fortfarande finns, det har varit tyst så länge på din blogg (och är det ju fortfarande!!) att vi börjat bli oroliga.
      Jädrans Agapanthus ni har - men kanske nästa år...
      Kasper

      Radera
  6. Så mysigt och smakfullt ni har det! Huset verkar stort inifrån sett.

    SvaraRadera