måndag 29 augusti 2016

Alldeles onödigt spännande...

Kasperia
- Jag skulle hälsa på hos Grynet idag. Det skulle matte också, och flera trevliga tanter. Fast varför stannade matte bilen här???
Ser inte direkt smart ut. Och Svinsjö - så heter det ju inte alls där Grynet bor.

- Matte får väl ge en förklaring om hon kan, jag tänker nästan bara visa bilder. De här. t.ex. Två som undrar vad vi egentligen ser (ni vet väl att man måste klicka på nån bild). Kråkan tittar på mig och jag på det där stora röda utanför bakrutan.


- Det här såg jag också, men det ser ju helt normalt ut. 


- Här då - också normalt?


- Neeej MATTE!!! tänker du krocka ihjäl oss!!!???

- Och titta här - visst kör den väl om oss fast det är dubbelstreckat!!!



- Här är ju Biltema, där vi var häromdagen!! Och K-rauta som matte var till var och varannan dag när hon fixade gröna rummet som blev blått!



- Fast strax innan hade vi kört på den där motorvägsbron som stängt av E4 vid Södertälje sedan i midsomras. Först för några dagar sedan blev den färdigreparerad och det går ganska bra att köra igenom själva stan igen. Och nu ombeds inte längre semesterfirare och andra att ta vägen över Västerås eller Strängnäs i stället för via oftast helt igenkorkade själva Södertälje.


-  Nu orkar jag inte mer - matte får ta över!!! För tro det eller inte - vi överlevde vådligskörningen!!


Matteria
När man får möte på en smal grusväg koncentrerar man sig kanske främst på den mötande bilen, så att inte backspeglarna ska haka i varann (det har hänt mig en gång tidigare). Det var i alla fall så jag uppenbarligen tänkte. Helt fel!! 
För på vägen rätt nära renen låg en stenbumling. Den körde jag jag över!!Pang!! Tursamt nog tycktes ingenting ha hänt, så jag tackade min skapare eller vem det nu var och körde tacksamt vidare, glad över att åtminstone ingen allvarlig skada var skedd. 

Efter några kilometer skulle jag svänga in till Grynet med matte - men det gick inte att växla ner före den skarpa svängen. Jag fumlade väl lite, och missade kurvan med ett par meter. Stört omöjligt att få in backen. Ytterligare ett par växlar sa stopp. Definitivt. Jag tog mig fram någon kilometer innan jag kunde stanna på ett sätt som inte störde trafiken. Ingen backväxel - ringa bärgare. Mobilen saknade tydligen pengar, det gick bara att ringa nödsamtal. 

112 - där kopplade man mig till polisen som fixade bärgare. Den kom så småningom - men den var allergitestad och där rådde hundförbud. Så jag och Kasper vinschades upp på flaket/släpet och for baklänges de rätt många milen till en verkstad där min försäkring skulle gälla. 

Lite märkligt att sitta i förarsätet, åka baklänges och titta rakt in i de efterföljande bilarna. 

Det här kan uppenbarligen bli en väldigt kostsam historia som dessutom kan dra ut på tiden. Får väl se hur det kan klaras ut. Nu har jag i alla fall en hyrbil fast den fick ju Kasper inte heller åka i! Absolut hundförbud. Hmmm ;)
Men skulle Folksam godkänna den här biluthyraren, som var utan avtal med dem? Muntligt löfte fick jag så småningom.
Vi är i alla fall hemma nu sedan många timmar och har även hundburen med oss. Kasper sover gott vid mina fötter. 

Eftersom jag gillar små bilar står nu en Polo på tomten. En ilsket blå. Och i morgon ska jag undersöka det där med mobil och abonnemang. 


Håhåjaja - det här är i själva verket inte det minsta roligt. I själva verket precis tvärtom.

20 kommentarer:

  1. Men oj, oj, oj detta var inte alls nån rolig morgonläsning. Pajade växellåda låter väldigt dyrt och besvärligt så detta att vi hundar är förbjudna i så många bilar. Här håller vi tummar och tassar för att ni får ordning på allt och att försäkringen täcker. Mobilabonnemang matte har hos Tele 2 145 kr i månaden fria samtal sms osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matte ska åtgärda det här med mobilabonnemang, förmodligen köper hon även en ny mobil - så billig som möjligt...
      Nä, det var inte så kul, det här. Vägrar Folksam bekosta reparation (har helförsäkring) så får matte bara ut bilens värde, och det har ju liksom sjunkit en hel del med åren. :(
      Jag tycker att alla i stället borde vara JÄTTEGLADA över utsikten att få en snäll hund i sin bil!!!
      Kasper

      Radera
  2. Enkelte dager er det best å holde sengen... bare vente på i morgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk om matte hade stannat kvar i sängen hela dagen i går!! När jag nu ändå itne fick träffa lila kompisen Grynet...
      Kasper

      Radera
  3. Men oj vilken otur! Skönt att ni klarade er utan skador hursomhelst. Känner igen det där med smala vägar. Har dock aldrig snuddat vid någon. Peppar, peppar...
    Jag har mobilabbonemang hos Comviq, 195:- i månaden med seniorrabatt. Fria samtal, sms, mms och 7GB. Hua ja, växellåda låter dyrt. Allt gott! /g

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har i alla fall en hyrbilsförsäkring, och så långt är allt gott och väl. REsten får visa sig, verkstan har inte tid att titta på och ta sig an bilen förrän den 5!
      Här kan du läsa om backspegelshakningen.
      http://kasperian2.blogspot.se/2013/11/positivt-blodvite-och-negativt-bilmote.html
      Berit E

      Radera
  4. Verkligen alldeles onödigt spännande! Fast, - Neeej MATTE!!! tänker du krocka ihjäl oss!!!??? - det lät roligt och var nog precis vad Kasper trodde.
    Eländigt är det med hundförbud både här och där och överallt och du hade tur att bärgaren lät dig sitta i bilen med Kasper, andra gången på kort tid jag läser om en sån snäll en.
    Hoppas på en samarbetsvillig försäkring som låter dig komma ur detta med lite mer några korvören kvar i alla fall.
    Angående mobilabbonemang har jag Telia, 130kr i mån men bara 0,5 GB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ta ett snack med Telia idag, far till Gnesta för att äta lunch hos "kattmamma Barbro". Jag har åtminstone en hyrbilsförsäkring, och det är alltid något.
      Åtminstone lär jag väl få bilens värde på försäkringen, men det är tyvärr inte så högt på en äldre bil, även om den rullat förhållandevis få mil.
      Bärgaren var en trevlig prick överhuvudtaget, det var förresten alla även på verkstan och Berras biluthyrning. :)
      BErit E

      Radera
  5. Men usch och fy inget roligt alls! Men mest är vi såklart glada över att NI klarade er utan skador.. även om hela grejen förstås känns väldigt tråkig. Hoppas att det ska lösa sig och att försäkringsbolaget inte är för bråkiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist är det förstås, och jag hoppas att försäkringsbolaget anser att skadan inte är värre än att bilen är värd att repareras, så att jag får tillbaks den. Inte alls lika roligt vore det att bara få en grundplåt till en ny... Näej, vill inte det...
      Berit E

      Radera
  6. Himmel å pannkaka! Det är ju precis detta man fasar för ska hända. Gott att ha det bakom sig, en dyrköpt erfarenhet ...rikare. Du kunde iaf ringa sos på mobilen. När en liknande grej hände mig på E6 då min bils generator gav upp, hade jag ingen mobil och fick sitta i bilen utan att ens komma ur den (för trafiken) tills den patrullerade räddningskåren fick syn på mig, eller om någon förbipasserande larmade. Då blev det Dolly till närmaste bilverkstad där de bytte generator på mindre än en timma. Som väl var hade jag ingen häst i släpet. Ett äventyr jag kunnat leva utan ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är mobilen tankad, värst var det för de "tanter" som satt och väntade på den femte lunchgästen - de till och med gav sig ut på vägarna för att leta efter mig... Men då satt jag och Kasper ju redan på bärgarens flak
      Nu kan jag bara vänta och se vad som händer.
      Vådligt äventyr du råkade ut för, trots att själva "skadan" var så enkel att få åtgärdad.
      Mitt eget senaste äventyr skulle jag också gott kunna vara utan. Men det finns väl nån mening med det här också...
      Berit

      Radera
  7. Eländes elände! Husse tycker att du ska köpa en telefon du trivs med. Billigaste kan nog bli att bita sig i svansen - vare sig man har nån eller inte. Antingen en som man bara kan ringa med eller också en vettig smartfån med bra kamera. Man kan ju vilja leta upp nåt när man är hemifrån eller googla nåt också. När det gäller bilen håller vi både tummar och tassar... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betr bilen, se svar till Laika.
      Jag köpte mig en smartfån i går - en som verkar bra.
      MEN - det går inte att använda. Om jag går ut på altanen får jag IBLAND kontakt med nätet via en enstaka liten pinne på batterivisaren. En stund...
      Problem även med min gamla bara-ringa-telefon, men nånstans inne i huset fick jag ändå hyfsad kontakt.
      På måndag försöker jag få köpet att återgå, liksom nya abonnemanget.
      Värst är ändå förstås det där med bilen. Nu ska jag räkna både bakåt och framåt och kolla runt överhuvudtaget.
      Berit E

      Radera
    2. Du kanske kan kolla lite bland grannarna vilka som har bra telefoner och vilka operatörer som fungerar i området. Få tag i bra begagnade bilar verkar ännu knepigare...

      Radera
    3. Jag ska först häva köpet av mobilen (på måndag) och förhoppningsvis få min gamla i bruk igen. Så småningom undersöker jag vidare. Nätkontakten måste ju funka även inne i mitt hus!
      Bil ja - har kollat lite på Blocket, och lätt verkar det sannerligen inte. Hua - jag har inte köpt en begagnad bil på flera decennier.
      Berit E

      Radera
  8. Vilken dramatik. Hade jag bitit mina klor så hade jag inte haft några kvar. Hoppas nu allt löser sig fint och att det inte blir någon kostsam historia gällande bilen. Eländes elände.
    Men nospussar får ni i massor i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det BLIR kostsamt. Den lönar sig inte att reparera (ny växellåda plus lite annat sönderslaget under bilen). Försäkringsbolaget löser in den, fick besked för en stund sedan. Lär inte bli särskilt många tusenlappar för en 10 år gammal bil.
      Så nu har jag och matte ett problem att lösa...
      Kasper

      Radera
  9. Fast, hade det varit jag hade jag nästan blivit glad - du får nog några många krååånor ändå och kan köpa en fin hunnabil - HOPPAS!

    Täckning är det stora problemet. Hos mig fungerar bara Telia.

    Stor lycka till med allt onödigt besvär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Telia, men tyvärr... min gamla bararingamedtelefon fungerar här och var inomhus, för det mesta. Men inte min nyinköpta, som jag verkligen behöver.
      Bil - i min situation hade du nog inte blivit så glad, trots allt. Jag har/hade ju bara denna enda bil, jag är extremt beroende, har noll kunskap i ämnet, och har inte alls gott om pengar.
      Hittills har de personer jag talat med rått mig att allvarligt fundera på privatleasing. Dyrt, men tryggt. Att leva snålt i övrigt har jag inga större problem med. Numera. :) Vem vet, kanske jag snart kör en liten ny leasad Clio.
      Berit E

      Radera