söndag 12 augusti 2012

Kantareller - och så lite Myse förstås. :))

Barn och barnbarn har varit här, alltså mattes barn och barnbarn. Jag och matte ville att dom skulle titta igenom en bod innan vi själva gick loss i den på allvar (sista boden som är kvar att röja i).

Dom ville ha massor :) Matte var jätteglad.  På bilden en bråkdel... Dom fyllde två bilar!

En del saker har matte lovat spara tills hon antingen dör eller flyttar...
Inte klokt förresten vad mycket hon hittade som hon själv vill ha!! Så snart är nog alla tomma skåp och garderobshyllor fulla igen.
Men visst blir det ändå några ytterligare vändor till återvinningen!

Det finns så mycket kantareller på och nedanför min tomt, så matte vill inte se dom längre! Pliktskyldigast gick vi ner och plockade in de här.


Blev så här mycket, tre liter nedskurna.

Vi har ätit upp häften. Resten blir helt enkelt bara över!
Det finns MASSOR kvar där nere i backen. Matte ska höra med en granne som inte själv kan gå i skogen längre, hon vill nog ha dom som bor hos mig. Fast EN macka till med gräddstuvade, det vill jag ha!!!



Allra roligast i veckan, åtminstone för matte, är att hon nu äntligen ska åka och hälsa på Mysan! I morgon förmidag!!! Blev bestämt i kväll. Om ni klickar HÄR och sedan under "katter" klickar på "våra katter" så ser ni Mysan och hennes fyra bebisar. Hon hade fem, men en blev tyvärr sjuk för ett tag sedan och kunde inte överleva.
Måtte bara inte matte glömma kameran hemma!!!!!!!!!!!!!!

Jag skulle väldigt gärna vilja följa med, men det får jag förstås inte. Fast jag tror att Mysan skulle bli glad över att se mig. Fast hon är ju faktiskt inte min Mysa längre, måste förstås inse det.

Men Myse, han är i alla fall min! :) Det tycker han själv också. Och han är så otroligt lik sin mamma!
Den här bilden tog matte i kväll, ska ta med den i morgon bitti till katthemmet och visa.


Själv ordnar jag det riktigt mysigt åt mig på golvet, visst har jag gjort det fint! Matte mest bara skrattar åt mig, men jag TYCKER det känns så fint att omge mig med några av alla mina ben.


Myse försöker få Filip att leka och busa lite...


Det lyckades inte. Så upp i sängen till Maxi i stället. Snälla...


Nix! Tråkmåns Maxi...


Får väl roa mig själv då, tänkte Myse och ägnade sig åt gymnastiska övningar i stället...


Blogger strular lite just nu, skickar mig en och annan varning t.ex. Så det är bäst jag försöker ladda upp det här medan det förhoppningsvis går.

18 kommentarer:

  1. Åh vad kul att din matte äntligen ska få besöka Mysan! Måste kännas gott att få se henne igen och veta att hon har det bra. Vilken tur det är att ni har Myse hos er, då har nu ju liksom kvar en liten bit av Mysan ändå...

    Gillar bilden där du ligger omgiven av dina ben... så kan Ina också ligga ibland, fröken "ha-galen" ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så känns det. Som att Mysan gett oss en bit av sig själv, när hon nu valde att inte själv stanna här.
      Mysan fångade vi i fälla. Myse kom själv. Nu bara önskar vi gullefina Mysan allt gott i världen!

      Både jag och Ina kanske lever på minnen - när de gäller ben, alltså. :D

      Radera
  2. Åh, be matten hälsa Mysan från oss också! När mina ben är avgnagda blir dom liksom bara liggandes utomhus här och där och så försvinner dom plötsligt. Fattar ingenting! Jag är glad att min matte inte gillar svamp, så vi behöver intes stå still i skogen och plocka såna, för det är boooooring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska be matte hälsa Mysan från dig!
      Rudi, konstigt nog så försvinner ben inomhus också! Jag BORDE ha ett helt berg, men har nog bara sådär 7-8-9-10 stycken! Jag möblerar med dom, lite varstans i huset. Ska alltid finnas minst två ben i varje rum, tycker jag!
      Min matte är också bara måttligt förtjust i svamp, så hon har nog redan fått sin årsdos...
      Men kommer nog inte att kunna låta bli lite trattkantareller så småningom.

      Radera
  3. Lyckades inte lista ut vilka som var Mysans ungar, men de är ju lika söta allihop! Kul matten ska få träffa henne!
    En så'n där hushållsassistent har jag! Var min högsta önskan när jag fyllde nå't 20-tal;D
    Hälsa Mysan!
    (Och glömmer matten kameran så blir det konsekvenser....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de fyra ungarna i översta raden. Klicka på bilden på Mysan, så står det vilka som är hennes ungar.
      Lyckliga matte som får träffa dom allihop i morgon!
      Matte har inte använt sin stora Assistent på en väldans massa år, så det blir bra att den kommer till användning.
      (I varje fall lillkameran kommer säkert med, för den är redan nerstoppad i väskan.)

      Radera
    2. Nu såg jag bättre!
      Hade gissat rätt:D Jättesöta allihop, men den där lilla svarta pysen med 2-färgade nosen...

      Radera
    3. Eva, den lilla svarta är en oemotståndlig sötis, och sen är det ju Milou också... Och Millan. Och Mimina...

      Radera
  4. Klart man rensar för att sedan fylla de tomma hyllorna med andra grejer säger matte. Tror bestämt att jag håller med. Ska min leksakslåda rensas vill jag i sådant fall ha minst lika många nya :) Härligt med så mycket svamp, matten älskar svamp, jag själv håller mig till ben precis som du Kasper och vad är väl härligare än att omge sig av så mycket ben? Mums

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas vi att din matte hittar massor med svamp (som hon till skillnad från min matte verkligen plockar).
      Jag gillar macka med gräddstuvad svamp, men matte har redan ledsnat (hon har ätit två gånger i år).
      Fast märgben är asolut ännu godare!
      Leksakslåda - jag har masor av leksaker - men jag struntar i dom allihop! Men INTE i mina ben, dom samlar jag på! :D

      Radera
  5. Mysan, hon är finast av alla katterna i galleriet. Vilken utstrålning hon har! Trivs hon tillsammans med andra katter nu för tiden eller har de glömt att skriva att hon vill vara ensamkatt hos någon? Och inte bli lägenhetskatt!

    Kattungarna tycks ha en annan pappa än Myse. De nya små har ett annat uttryck i ögonen. Och färgerna säger samma sak. Hoppas nu, att Mysan hittar en ny snäll tant i skogen, som kommer att älska henne, och där hon vill stanna.

    Matte har sett en skygg ungkatt flera gånger här hos oss. Hon pratar om kattfälla och något mer jag inte förstår.

    Spännade att få läsa din mattes rapport!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att hoppas att dom BERÄTTAR om hur Mysan behöver ha det, för den som blir intresserad av henne! Matte ska minsann påminna dom på katthemmet.
      Mysan har nog inte träffat några andra katter än sina egna småbebisar på katthemmet, hon och sedan också barnen har varit i karantän.
      Den här kullen har säkert inte samma pappa som Myse har.
      Mysan utstrålar både lugn och stor integritet på bilden, säger matte. Som saknar! Men inser att det ju är så här det måste vara.

      Oroväckande med skygga ungkatter.

      (Matte fick inte träffa Mysan idag, från katthemmet måste man åka iväg med en annan katt till veterinär, så där blev obemannat när matte skulle komma. Nu ska hon fara dit i morgon i stället.)

      Radera
  6. Så roligt att få åka och hälsa på Mysan igen!! :-) Hoppas också att din matte har kameran med sig så vi får se hur hon har det :-)

    Vi hade också velat hitta en massa kantareller sådär! Men vi har ju verkligen aldrig ens sett en sån i skogen :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev inget av med Mysan idag, en katt blev sjuk på katthemmet och måste få åka iväg till veterinär.
      Men i morgon ska matte åka dit.

      Va!!?? Inga kantareller??? Det vimlar ju av dom!

      Radera
  7. Skönt att din matte fick hjälp med bod-röjningen. Det är ju trevligt när saker man sparat kommer till användning igen. Härligt med alla dina ben. Det är verkligen evighetsleksaker... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt var det, för dom ville ofta inte alls ha det som matte trott att dom skulle vilja ha! :) Men desto mer annat.

      Nu blir vi upptagna ett par dar, men sen ska matte samla ihop till en (minst en) ny tur till återvinningen.

      Radera
  8. Jisses med grejer er 2-benta hade i förrådet *tittar stort*
    Bra att barn o barnbarn ville ha en del :)
    Här har inte min matte tassat i skogen på ett tag , sist hon var upp så hittade hon bara Kantarell bebisar.
    Kanske skulle ta och skicka upp henne imorgon när hon är ledig ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du anar inte... det finns MASSOR kvar! Vi har två bodar til, men dom andra två är röjda.
      Har man bott i närmare 30 år på samma ställe och har flera bodar, då liksom HAR man saker... ;)
      Vill din matte ha kantareller, då ska du absolut skicka iväg henne till dom! För dom står nog där och bara väntar...

      Radera